Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjogstad Langnes, Tonje
dc.contributor.authorSmerkerud, Johanna
dc.date.accessioned2023-10-17T09:07:42Z
dc.date.available2023-10-17T09:07:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096914
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å studere kroppsøvingslærere i ungdomsskolen sine tanker og erfaringer med dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for dette er min egen interesse for dans, samt den relativt smale forskningen som finnes knyttet til kroppsøvingslæreres erfaringer med dans i undervisningen. Tidligere forskning viser at dans er nedprioritering i kroppsøvingslæreres undervisningspraksis og at det er et skille mellom lærerplanens intensjoner og den operasjonaliserte læreplanen (Arnesen, Leirhaug & Aadland, 2017; Mordal Moen, Westlie, Hammer Brattli, Bjørke & Vaktskjold, 2015). Oppgavens problemstilling er: Hvilke tanker og erfaringer har kroppsøvingslærere om dans som læringsaktivitet i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen? Masterprosjektet er strukturert rundt et kvalitativt design. Jeg har gjennomført fem intervjuer av kroppsøvingslærere som alle jobber på ulike ungdomsskoler på Østlandet. Videre bearbeidet jeg dette datamaterialet ved bruk av temasentrert analyse. Dette for å få frem lærernes egne tanker og erfaringer knyttet til dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget. Her fremkom tre temaer som videre ble diskutert hver for seg ved hjelp av forskrifter og styringsdokumenter, samt tidligere forskning knyttet til dans, undervisning og kroppsøvingsfaget. Resultatene viser at deltakerne har varierende meninger om betydningen av dans i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingslærernes egne interesser, deres bakgrunn og kompetanse har en stor betydning for danseundervisningen. Manglende kompetanse i dans skaper enkle løsninger og usikkerhet i læringssituasjoner. Alle lærerne i denne studien er enige i at dans er viktig for elevene. De skal oppleve mestring, glede og tørre å bli utfordret. Dans kan skape trygget og selvtillit, og det kan også bidra til at elevene finner glede i en aktivitet som de kan ta med seg videre i livet. Kroppsøvingsfagets mål om livslang bevegelsesglede kan nås ved å ta i bruk dans som aktivitet. Dansens vide begrep og store rom for tolkning, kan skape usikkerhet for lærere med manglende kompetanse i temaet, men også et større rom for de med. Med lite fokus på dans i utdanningen ser flere lærere på kroppsøvingsfaget ut fra et idrettsrettet perspektiv. Lærerens egeninteresse og kompetanse har stor betydning for danseundervisningen i den enkelte klasse. The purpose of this master's thesis has been to study physical education teachers in lower secondary school's thoughts and experiences with dance as an activity in physical education. The reason for this is my own interest in dance, as well as the relatively narrow research that exists related to physical education teachers' experiences with dance in teaching. Earlier research shows that dance is a low priority in physical education teachers' teaching practice and that there is a distinction between the intentions of the curriculum and the operationalised curriculum (Arnesen et al., 2017; Mordal Moen et al., 2015) The thesis question is: What thoughts and experiences do physical education teachers have regarding dance as a learning activity in physical education in lower secondary school? The master's project is structured around a qualitative design. I have conducted five interviews with physical education teachers who all work at different lower secondary schools in Eastern Norway. Furthermore, I processed this data material using theme-centred analysis. This is to elicit the teachers' own thoughts and experiences related to dance as an activity in physical education. Three topics emerged here, which were further discussed separately with the help of regulations and governing documents, as well as previous research related to dance, teaching and physical education. The results show that the participants have varying opinions about the importance of dance in physical education. The physical education teachers' own interests, their background and competence are of great importance to dance teaching. Lack of competence in dance creates simple solutions and uncertainty in learning situations. All the teachers in this study agree that dance is important for the students. They should experience mastery, joy and dare to be challenged. Dancing can create confidence and confidence, and it can also help students find joy in an activity that they can take with them further in life. The physical education subject's goal of lifelong enjoyment of movement can be achieved by using dance as an activity. The broad concept of dance and wide scope for interpretation can create uncertainty for teachers who lack competence in the topic, but also a larger scope for those involved. With little focus on dance in education, more teachers view physical education from a sports-oriented perspective. The teacher's self-interest and competence are of great importance for the dance teaching in the individual class.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleDans i Kroppsøving. En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sine tanker og erfaringer om dans som aktivitet i kroppsøvingsfageten_US
dc.title.alternativeDance in Physical Education. A qualitative study of physical education teachers' thoughts and experiences on dance as an activity in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel