Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBarker, Dean
dc.contributor.authorSkaaraas, Jon Ola
dc.date.accessioned2023-10-17T09:00:21Z
dc.date.available2023-10-17T09:00:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096908
dc.description.abstractDette prosjektet har som formål å belyse hvordan kroppsøvingslærere konseptualiserer og praktiserer dybdelæring i kroppsøving. Bakgrunnen for studien er dybdelæringsbegrepets sentrale posisjon i styringsdokument og den nye læreplanen (LK20). For å besvare prosjektets forskningsspørsmål er det benyttet kvalitative, semistrukturerte forskningsintervju av fem kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet (8-10). Transkripsjonene fra intervjuene er analysert tematisk. Det teoretiske rammeverket for prosjektet består av læringsteorier i kroppsøving og ulike teoretiske perspektiv på dybdelæringsbegrepet. Resultatene fra analysen viser to temaer som beskriver lærernes konseptualisering: 1) dybdelæring som overføring og 2) dybdelæring som fordypning. De to teamene deler egenskaper med læreplanens (LK20) definisjon på dybdelæring. Innenfor temaene blir tverrfaglighet og progresjon betraktet som sentrale aspekt for begrepet. I henhold til praktiseringen av dybdelæring viser resultatene til fire undervisningstilnærminger: 1) refleksjon, 2) erfaring, problemløsning og utforskning, 3) samarbeid og 4) instruering. Disse beskriver undervisningsmetoder eller undervisningsinnhold som lærerne mener kan bidra til dybdelæring. Lærerne uthever tid og motivasjon som utfordringer i arbeidet med elevenes dybdelæring. This project aims to investigate how physical education teachers conceptualize and practice deep learning in physical education. Deep learning holds a central position in governing documents and the new curriculum (LK20). To address the research questions of the project, qualitative, semi-structured research interviews of five physical education teachers in lower secondary school (8-10) have been used. The interview transcripts have been analyzed thematically. The theoretical framework for the project consists of learning theories in physical education and various theoretical perspectives on the concept of deep learning. The analysis reveals two themes that describe the teachers' conceptualizations: 1) deep learning as transfer and 2) deep learning as immersion. The two themes share characteristics with the curriculum's definition of deep learning. Within the themes, interdisciplinary transfer and progression are considered central aspects of deep learning. Regarding the pedagogical practice of deep learning, the results indicate four teaching approaches: 1) reflection, 2) experience, problem-solving, and exploration, 3) collaboration, and 4) instruction. These approaches contain teaching methods or content that teachers believe can contribute to deep learning. Teachers particularly highlight time and motivation as challenges in their work with students' deep learning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleDybdelæring i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeDeep learning in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel