Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJegstad, Kirsti Marie
dc.contributor.advisorBotnen, Synnøve Smeby
dc.contributor.authorOlsen, Oda Marie
dc.date.accessioned2023-10-17T07:49:45Z
dc.date.available2023-10-17T07:49:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096870
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan to naturfaglærere tilrettelegger for utforskende samtaler mellom elever. For å undersøke dette har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål som besvares i oppgaven: 1. Hva kjennetegner gruppedialogen mellom elevene i den utforskende naturfagundervisningen? 2. Hvordan interagerer lærerne med elevene i gruppedialogene? For å besvare hensikten har jeg gjennomført en kvalitativ studie. Gjennom observasjon av to lærere fra ulike skoler, har jeg undersøkt gruppedialogene til elever på femte- og sjettetrinn som forekommer i den utforskende naturfagundervisningen. Dataene består av lydopptak fra elevenes gruppedialoger som inkluderer deler hvor kun elevene diskuterer med hverandre, og deler hvor lærerne bidrar i gruppedialogen. For å svare på det første forskningsspørsmålet benytter jeg Bungum et al. (2018) sitt rammeverk som kategoriserer elevenes gruppedialoger ut fra fire samtalekategorier: individuelle ytringer, bekreftende samtaler, kumulative samtaler og utforskende samtaler. Fokuset er på hvordan elevene snakker med hverandre i grupper når de diskuterer oppgaver tilknyttet et utforskende undervisningsopplegg. Det andre forskningsspørsmålet svarer besvarer jeg gjennom analyse av lærernes spørsmål ut fra om de er åpne eller lukkede, med utgangspunkt i Chin (2007) og Mercer og Littleton (2007) sine definisjoner. De resterende lærerinteraksjonene er analysert induktivt til følgende kategorier: faglig støtte, tilbakemelding på elevinnspill og tilbakemelding på oppgaveløsning. Resultatene fra studien min viser at lærerne tilrettelegger for utforskende samtaler på ulike måter, og følgende faktorer spiller inn på samtalens potensiale til å bli utforskende: designet på undervisningen, lærernes bruk av spørsmål og støtten lærerne gir elevene i gruppedialogene. Designet på undervisningen handler om hvilke type oppgaver elevene får, og hvor god tid elevene har til å diskutere disse. Tid viste seg å være en begrensende faktor for utforskende samtaler. Videre viser mine funn at lærernes veksling mellom åpne og lukkede spørsmål, og deres ulike former for støtte i gruppedialogene, bidrar til å fremme utforskende samtaler. The purpose of this master thesis is to investigate how two science teachers facilitates exploratory talk between students during inquiry-based science education. To investigate this, two research questions will be answered: 1. What characterizes students’ dialogue during the inquiry-based science education? 2. How do the teachers interact with the students during small-group discussions? To answer the purpose of this study, I have conducted a qualitative study. By observing two teachers from different schools, I have examined fifth and sixth grade students’ group dialogues during inquiry-based science lessons. The data consists of audio recordings from the students’ group discussions, which include parts where only the students discuss with each other, and parts where the teachers interact with the students. My first research question is answered by using a framework from Bungum et al. (2018), which categorizes students’ discussions into four categories: independent statements, confirmatory talk, cumulative talk and exploratory talk.The focus is how the students talk to each other when they discuss different tasks from an inquiry-based science lesson. My second research question is answered by analyzing the teachers’ questions based on whether they are open or closed, based on the definitions by Chin (2007) and Mercer and Littleton (2007). The remaining interactions were analyzed by using an inductive approach, which led to the following categories: academic support, feedback on student utterances and feedback on problem solving. The results of my study show how the teachers facilitate exploratory talks in different ways. I found that the following factors influence the potential for exploratory talks in small-group discussions: the design of the science lesson, teachers’ use of questions, and the teachers’ support during the group discussions. Included in the design of the lessons are what type of task the students are given, and how much time the teachers provide the students to discuss the tasks. Time proved to be a limiting factor for providing exploratory talks. Further, my findings show that the teachers’ alternations between open and closed questions, and their different forms of support to the students, can promote exploratory talk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleMellomtrinnlæreres tilrettelegging av utforskende samtaler mellom elever i utforskende naturfagundervisningen_US
dc.title.alternativeUpper Primary Teachers’ Facilitation of Exploratory Talk in Students’ Small-Group Discussions During Inquiry-Based Science Educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel