Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrattenborg, Steinar
dc.contributor.authorNøringseth, Marcus Skoge
dc.date.accessioned2023-10-17T07:38:04Z
dc.date.available2023-10-17T07:38:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096855
dc.description.abstractStudiens hensikt er å undersøke kroppsøvingslæreres erfaring med inkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelser i ordinær kroppsøvingsundervisning. Bakgrunn for valgt tema er at det i tidligere forskning har blitt identifisert et gap mellom det som kommer frem av elevers erfaring og det som står skrevet i styringsdokumenter. Oppgavenes problemstilling er: «Hvordan erfarer kroppsøvingslærere arbeidet med å inkludere elever med fysisk funksjonsnedsettelse i ordinær kroppsøvingsundervisning. Hvilke faktorer mener de spiller inn for å lykkes i dette arbeidet?» Tidligere forskning peker på at elever med funksjonsnedsettelser opplever manglende hjelp av lærere i kroppsøving, de føler i tillegg at de ikke blir inkludert i planleggingen. Det er også identifisert et gap mellom det som blir sagt om tilpasset opplæring i skolepolitisk sammenheng og det elever med funksjonsnedsettelse selv erfarer. I oppgaven er det presentert to motivasjonsteorier som skal bidra til å peke på ulike aspekt innenfor fenomenet. For enkelte lærere kan det sees på som vanskelig å tilrettelegge undervisningen for elever med andre forutsetninger fordi det kan gå utover de andre elevene i klassen. I studien er det anvendt et semistrukturert kvalitativt intervju med tre kroppsøvingslærere som alle har erfaring med elever med nedsatt fysisk funksjon. På bakgrunn av at studien undersøker erfaringer til mennesker vil oppgaven plasseres i et fenomenologisk perspektiv. I intervjuguiden ble det tatt utgangspunkt i temaene inkludering, tilpasset opplæring, medbestemmelse og tilhørighet. Resultatene fra denne studien viser at lærere opplever ulike utfordringer når de arbeider med elever med fysiske funksjonsnedsettelser. For eksempel vil type og grad av nedsettelse kreve ulike former for tilrettelegging og tilpasset undervisning, dermed erfarer lærere ulike utfordringer når de skal tilrettelegge for disse elevene. Videre viser funnene i studien at et godt klassemiljø, lærerens forståelse av tilpasset opplæring og inkludering, samarbeid mellom lærer og elev, samt elevmedvirkning seg å være viktige faktorer for å lykkes i arbeidet med å inkludere elever med fysiske funksjonsnedsettelser. The research question is: "How do physical education teachers experience the inclusion of students with physical disabilities in regular physical education classes? What factors do they believe are important for success in this work?" Previous research has shown that students with disabilities experience a lack of help from teachers in physical education, and they also feel that they are not included in the planning process. There is also a gap between what is said about adapted education in the context of education policy and what students with disabilities experience. The study presents two motivation theories that contribute to identifying different aspects of the phenomenon. For some teachers, it can be difficult to adapt the teaching for students with different abilities because it may affect the other students in the class. The study used a semi-structured qualitative interview with three physical education teachers who all have experience with students with physical disabilities. Because the study examines people's experiences, the study will be placed in a phenomenological direction. The interview guide was based on the themes of inclusion, adapted education, participation, and belonging. The results of this study show that teachers experience different challenges when working with students with physical disabilities. For example, the type and degree of disability require different forms of adaptation and tailored teaching, so teachers experience different challenges when adapting to these students. Furthermore, the findings of the study show that a good classroom environment, the teacher's understanding of adapted education and inclusion, collaboration between the teacher and the student, as well as student participation, are important factors for success in the work of including students with physical disabilities.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleInkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelse i kroppsøving En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaring med inkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelse i kroppsøvingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel