Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTkachenko, Elena
dc.contributor.authorNyseth, Kristine Pettersen
dc.date.accessioned2023-10-16T14:03:03Z
dc.date.available2023-10-16T14:03:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096790
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan lærere kan ta i bruk kartleggingsverktøy i planlegging av undervisning med elever med norsk som andrespråk. Jeg har siden jeg startet på studien vært spesielt opptatt av tilpasset opplæring og hvordan jeg kan tilpasse undervisningen best mulig til de minoritetsspråklige elevene som strever spesielt i norskfaget. Underveis i studieløpet har vi lært om kartleggingsverktøy og på hvilken måte disse tas i bruk i undervisningshverdagen. Jeg ble dermed interessert i hvordan jeg som lærer kan bruke kartleggingsverktøy enda mer enn kun i halvtårsvurderinger og dermed hvordan det kan være et verktøy som aktivt tas i bruk for å tilpasse undervisningen min så godt mulig til disse elevene. Dette prosjektet er aksjonsforskningsinspirert og jeg har tatt i bruk ulike metoder for å samle inn data. Jeg har intervjuet lærere og kartlagt elever med kartleggingsverktøyet i grunnleggende norsk som er utviklet av Utdanningsdirektoratet (Utdanningsdirektoratet, 2021). Jeg som lærer har vært nødt til å også ta på meg rollen som forsker og gått aktivt inn for å endre den nåværende praksisen. Gjennom innhenting av ulike type data har sett hvilke justeringer jeg som lærer bør gjøre i min undervisningspraksis. Som forsker og lærer har jeg kartlagt den nåværende praksis, planlagt og gjennomført en ny aksjon, og deretter reflektert og evaluert over det jeg har vært igjennom. Dette ligner mye på måten å jobbe som lærer på og jeg har derfor sett på det som verdifullt å lære mer om denne måten å forske på. Resultatene fra dette prosjektet viser at kartleggingsverktøy kan være et godt hjelpemiddel i planlegging av undervisning for minoritetsspråklige elever. Et slikt verktøy gir meg som lærer informasjon om elevens språkutvikling og kan være med på å tilpasse undervisningen slik at det fremmer læring og mestring. The aim of this master's thesis has been to explore how teachers can use assessment as a tool for pedagogical planning, with pupils with Norwegian as a second language. Throughout my studies, I developed a deep interest in adapted education and how to best tailor teaching to minority-language pupils who struggle with the Norwegian subject. Through my studies, I learned about assessment tools and how these are used in everyday teaching. I thus became interested in how I, as a teacher, can use assessment even more than only in half-yearly assessments and thus how it can be a tool that is actively used to adapt my teaching as best as possible to these pupils. This project is inspired by action research, and I have used various methods to collect data. I have interviewed teachers and assessed students with the survey tool in basic Norwegian that has been developed by the Directorate of Education (Utdanningsdirektoratet, 2021). As a teacher, I have had to take on the role of researcher and actively advocate for changing the current practice. Through the acquisition of various types of data, I have seen which adjustments I as a teacher should make in my teaching practice. As a researcher and teacher, I have mapped the current practice, planned and carried out a new action, and then reflected and evaluated what I have been through. This methodology provided me with valuable insights into how I could enhance my teaching practices to better serve my pupils. The results from this project show that assessment as a tool for pedagogical planning can be a useful support in planning teaching for minority-language pupils. Such a tool gives me, as a teacher, information about the student's language development and can help me adapt the teaching to promote learning and mastery.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleKartlegging som hjelpemiddel i planlegging av undervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel