dc.description.abstract | Lekens plass i skolen, særlig i førsteklasse, har lenge vært diskutert, sammen med utfordringene med å få til å inkludere lek i alle de faglige målene som må på plass. Erfaringene og kunnskapen skolestarterne tar med seg til skolen, kommer fra lek i barnehagen og hverdagen generelt. Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med kunnskap om hvordan en lekende tilnærming i matematikkfaget kan brukes i førsteklasse for å skape kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. Denne kvalitative studien utforsket hvordan lærere kan ha en lekende tilnærming i matematikkundervisningen. Vi har benyttet oss av både semistrukturerte intervjuer og observasjon som datainnsamlingsmetoder for å samle inn informasjon fra lærere som jobber i førsteklasse i barneskolen. Vi gjennomførte intervjuene med et utvalg lærere som hadde erfaring med å undervise i matematikk i både barnehage og skole. Vi spurte lærerne om deres syn på matematikkundervisning, deres erfaringer med å bruke en lekende tilnærming i undervisningen og hvordan skolens praksis er når det kommer til overgangen fra barnehage til skole. Observasjonene ble gjort i klasserommet, med formålet om å dokumentere hvordan lærere integrerer leken i matematikkundervisningen. Analysen av dataene involverte et grundig kodearbeid av intervjuene og observasjonene, med fokus på å identifisere viktige kategorier og temaer i lærernes praksis og erfaringer. Vi brukte en kombinasjon av det analytiske rammeverket til Cresswell (2014) og Grounded Theory av Strauss og Corbin (1998), og kom frem til følgene tre hovedtemaer: 1) bevissthet knyttet til barns lekende væremåte, 2) ta barnet på alvor og 3) koble det abstrakte til det hverdagslige. Funnene fra studien viser at en lekende tilnærming til matematikkundervisning kan være effektivt for å skape kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. Det kommer frem at lærerne har et bevisst forhold til lek og bruker en slik tilnærming på bakgrunn av deres kunnskap om barn og deres lekende væremåte. Lærerne viser at de tar barnet på alvor ved inkludere lekende elementer og bygger det faglige på barnas erfaringer. Barna får brukt tidligere erfaringer i nye settinger som samsvarer med Deweys syn på kontinuitet i erfaring. Dette kan gi barna en opplevelse av kontinuitet i overgangen, fordi undervisningen ligner på de pedagogiske praksisene de er vant med fra barnehagen.
The place of play in school, especially in first grade, has long been discussed along with the challenges of including play in all the academic achievements that needs to be in place. The experiences and knowledge the preschoolers bring with them to school, comes from play in the kindergarten and everyday life. The purpose of this master's thesis is to contribute with knowledge about how a playful approach to mathematics can be used in the first grade to create continuity in the transition from kindergarten to school. This qualitative study explored how teachers can have a playful approach in mathematics education. We have used both semi-structured interviews and observation as data collection methods to collect information from teachers who work in first grade in the primary school. We conducted the interviews with a selection of teachers who had experience of teaching mathematics in both kindergarten and school. We asked the teachers about their views on mathematics education, their experiences of using a playful approach in teaching and what the school's practice is when it comes to the transition from kindergarten to school. The observations were made in the classroom, with the aim of documenting how teachers integrate play into mathematics education. The analysis of the data involved a thorough coding of the interviews and observations, with a focus on identifying important categories and themes in the teachers' practice and experiences. We used a combination of the analytical framework of Cresswell (2014) and Grounded Theory by Strauss and Corbin (1998), and ended up with three main themes as follows, 1) awareness related to children's playful behavior, 2) taking the child seriously and 3) connecting abstract mathematics to everyday experiences. The findings from the study show that a playful approach to mathematics education can be an effective method to creating continuity in the transition from kindergarten to school. It emerges that the teachers have a conscious relationship with play and use such an approach, based upon their knowledge of children and their playful behavior. The teachers show that they take the children seriously by including playful elements and building the academics on the children's experiences. The children get to use previous experiences in new settings that correspond to Dewey's view of continuity in experience. This can give the children an experience of continuity in the transition, because the educational methods are similar to the pedagogical practices they are used to from kindergarten. | en_US |