Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWinje, Øystein
dc.contributor.authorMunk, Amalie Hole
dc.date.accessioned2023-10-16T11:28:58Z
dc.date.available2023-10-16T11:28:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096715
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere på barneskolen opplever overgangen fra studie til yrkespraksis. Ifølge GNIST-rapporten (2016), velger en av ti personer som blir lærere å forlate yrket innen fem år. Med bakgrunn i dette er det viktig å forske mer på årsakene til frafallet i læreryrket, og denne studien er et lite bidrag til å utforske feltet nærmere. Forskningsspørsmålene oppgaven belyser: - F1: I hvilken grad føler nyutdannede kroppsøvingslærere at de har fått med seg relevant kompetanse fra utdanningsløpet til yrkespraksis? - F2: Hvilke utfordringer møter nyutdannede kroppsøvingslærere den første tiden i yrket, og hva kunne gjort overgangen enklere? - F3: Hvordan opplever nyutdannede kroppsøvingslærere møte med elever, kollegaer, skoleledelsen og foreldre de første årene som lærer? Studien benyttet en kvalitativ tilnærming, der fire kvalitative intervjuer med nyutdannede kroppsøvingslærere ble gjennomført for å innhente datamaterialet. I studien ble yrkessosialiseringsteorien brukt som teoretisk rammeverk, med fokus på induksjonsprosessen der flere nyutdannede møter utfordringer som marginalisering, praksissjokk og isolasjon. Ved å benytte tematisk analyse som analysemetode, ble det gjennom flere runder med analyse, fargekoding og kategorisering identifisert tre hovedtemaer som bidro til å besvare forskningsspørsmålene i sin helhet. Som svar på forskningsspørsmål (1) kom det frem at informantene hadde en sterk teoretisk kompetanse, men at praksisopplæringen ikke var virkelighetsnær nok. Dette førte til en stor overgang da de skulle håndtere det faktiske klasserommet. Flere av informantene opplevde også en følelse av rollekonflikt når de måtte balansere flere roller samtidig. Forskningsspørsmål (2) viste at lærere i kroppsøving møter ulike utfordringer i overgangen til yrket, inkludert praksissjokk, rollekonflikt og undervisning i et marginalisert fag. Studien fant ingen indikasjoner på isolasjon som en betydelig utfordring for deltakerne, muligens på grunn av deres varierte undervisningsansvar. Forskningsspørsmål (3) undersøker hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere møter elever, kolleger, skoleledelse og foreldre i de første årene som lærere. Informantene mente at de mestret relasjonen mellom lærer og elev, og har gode erfaringer med kollegasamarbeid. Informantene hadde i stor grad positive opplevelser med foreldresamarbeidet og de så på dette som et viktig bindeledd mellom skole og hjem. Skoleledelsen var imidlertid ofte fraværende og gav ikke tilstrekkelig støtte til de nyutdannede lærerne, noe som kan hindre en vellykket introduksjonsperiode. Det ble også sagt at det kunne være utfordrende å finne en fast stilling, noe som skapte usikkerhet og gjorde det vanskelig for dem å planlegge for fremtiden. Samarbeidet mellom skole og hjem kan også være utfordrende og krever mye tid og oppmerksomhet. The purpose of this master's thesis was to investigate how newly graduated physical education teachers at primary schools experience the transition from education to professional practice. According to the GNIST report (2016), one in ten people who become teachers leave the profession within five years. On the basis of this, the aim of this study is to provide a small contribution to further exploring the reasons for attrition in the teaching profession. This thesis addresses the following research questions: • R1: To what extent do newly graduated physical education teachers feel that they have acquired relevant competencies from their education for their professional practice? • R2: In the early stages of their careers, what challenges do newly graduated physical education teachers face, and what can be done to make the transition easier? • R3: What are the experiences of newly graduated physical education teachers regarding their interactions with students, colleagues, school management, and parents during their first year of teaching? The study used a qualitative approach, where four qualitative interviews with newly graduated physical education teachers were conducted to gather the data material. The study used the theory of occupational socialization as a theoretical framework, with a focus on the induction process where several newly graduated teachers face challenges such as marginalization, reality shock, and isolation. Thematic analysis was used as the analysis method, and through several rounds of analysis, color coding, and categorization, three main themes were identified that contributed to answering the research questions in their entirety. In response to research question 1, it was found that the informants had a strong theoretical competence, but the practical training was not realistic enough. This led to a big transition when they had to handle the actual classroom. Balancing multiple roles at once resulted in many experiencing role conflict. Research question 2 showed that physical education teachers face various challenges in the transition to the profession, including reality shock, role conflict, and teaching in a marginalized subject. The study found no indications of isolation as a significant challenge for the participants, possibly due to their varied teaching responsibilities. The third research question examines how newly graduated physical education teachers interact with students, colleagues, school management, and parents in their first years as teachers. The informants believed that they mastered the teacher-student relationship and had good experiences with colleague collaboration. The informants had predominantly positive experiences with parental collaboration and viewed it as a crucial link between school and home. However, school management was often absent and did not provide adequate support for the newly graduated teachers, which can hinder a successful introduction period. It was also said that it could be challenging to find a permanent position, which created uncertainty and made it difficult for them to plan the future. The collaboration between school and home can also be challenging and requires a lot of time and attention.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.title«Jeg hadde en anelse om at det kom til å bli tøft, men ikke på langt nær så tøft som det faktisk har vært»: En undersøkelse av nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelser av overgangen fra studie til yrkespraksisen_US
dc.title.alternative"I had a feeling that it was going to be tough, but nowhere near as tough as it actually has been": An exploration of newly graduated physical education teachers' experiences of transitioning from study to professional practiceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel