Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTuyakov, Valeriy
dc.contributor.authorMingar-Stangeland, Rebekka
dc.date.accessioned2023-10-16T10:50:20Z
dc.date.available2023-10-16T10:50:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096698
dc.description.abstractLanguage exposure to the target language is a necessity for vocabulary acquisition and vocabulary learning. Social medias like TikTok and Instagram are popular among teenagers in Norway, and much of the content on these apps are in English, meaning Norwegian learners of English as a second language are exposed to large amounts of English in their free time. This study aims to investigate students and teachers in lower secondary schools’ beliefs on the role of social media in extramural vocabulary learning. Through questionnaires filled out by 91 participants in lower secondary school, and interviews with five of their teachers it became evident that they believed that social media plays a significant role in vocabulary learning. Most participants believed that social media improved students vocabulary, pronunciation and confidence when using English. Teachers reported that their students are more proficient in English oral skills now than they were ten years ago, and attribute this to the growing popularity of social media in the last decade. For elever med engelsk som andrespråk er det nyttig å eksponeres for så mye engelsk som mulig. Sosiale medier som TikTok og Instagram er populære blant norske tenåringer, og mye av innholdet på disse sosiale mediene er på engelsk. Dette betyr at norske elever som lærer engelsk som andrespråk er eksponert for store mengder engelsk hver uke. Denne studien har som formål å undersøke elever og lærere i ungdomsskolen sine meninger om rollen sosiale medier har i vokabularlæring utenfor skolen. Ved spørreskjemaer fylt ut av 91 deltakere i ungdomskolen og 5 av lærerne deres viser det seg at begge grupper mener at sosiale medier spiller en vesentlig rolle for vokabularlæring blant ungdommer i ungdomskolen. De fleste deltakerne i spørreundersøkelsen mener at sosiale medier forbedrer ordforrådet, uttalen og selvtilliten til elevene når de bruker engelsk. Lærerne rapporterte at elevene deres har større muntlige ferdigheter i engelsk i dag, enn for ti år siden, de viser til den økende populariteten av sosiale medier det siste tiåret som en mulig årsak til dette.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleSocial Media and Vocabulary Learning. Teachers and Students in Lower Secondary School’s Beliefs and Experiencesen_US
dc.title.alternativeSosiale medier og vokabularlæring i engelsk. Lærere og elever i ungdomsskolens meninger og erfaringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel