Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyrebøe, Tonje
dc.contributor.authorMidtun, Magnus
dc.contributor.authorSkjeseth, Sigurd Ruud
dc.date.accessioned2023-10-16T10:45:39Z
dc.date.available2023-10-16T10:45:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096695
dc.description.abstractSamfunnsfaglærere i ungdomsskolen har et stort ansvar når det kommer til hvordan elever forstår kjønn og kjønnsmangfold. Samtidig har de muligheten til å forbedre skolehverdagen for de elevene som befinner seg utenfor kategoriene cisgutt og cisjente. Ved å normkritisk tilnærme seg temaet kjønn og kjønnsmangfold, kan de utfordre tokjønnsmodellen som vi ser fremdeles står sterkt i samfunnet i dag. Ved å se kritisk på etablerte kjønnsnormer, kan alle få en bedre mulighet til å være den de er. I denne kvalitative studien ønsker vi å belyse hvordan et utvalg samfunnsfaglærere underviser om kjønn og kjønnsmangfold i norske klasserom, og på hvilke måter de tilrettelegger for å skape kjønnsmangfoldige klasserom hvor alle trives. Oppgavens problemstilling er som følger; “Hvilke muligheter og utfordringer erfarer ungdomsskolelærere i arbeidet med å legge til rette for kjønnsmangfold i skolen?” For å besvare denne problemstillingen har vi gjennomført åtte semistrukturerte intervjuer med ungdomsskolelærere som underviser i samfunnsfag, og formulert disse tre forskningsspørsmålene; 1) Hvordan forstår lærerne kjønn og kjønnsmangfold? 2) Hvordan kan vi forstå kontekstens betydning for lærerens arbeid med kjønnsmangfold? 3) På hvilke måter er lærerne bevisst betydningen av et inkluderende språk? Studien viser at lærerne mener det må skje et kompetanseløft rundt temaet, både i utdanningen og på skolene. Det er stor variasjon i hvordan lærerne forstår kjønn og kjønnsmangfold og dermed også hva de vektlegger i undervisning om temaet. Lærerne synliggjør at de er bevisste på å bruke et inkluderende språk knyttet til kjønnsmangfold sammen med elevene, men at tilnærmingene deres er ulike. Lærerne fremmer også både muligheter og utfordringer i undervisning om temaet, blant annet gjennom bruk av representanter. Vi ser også at kontekstuelle faktorer kan ha en påvirkning på hvordan kjønn og kjønnsmangfold blir møtt i skolen. Social studies teachers in lower-secondary schools have a great responsibility in regard to how pupils view gender and gender diversity. Simultaneously, they have the opportunity to better the everyday school life for those pupils that do not fit into the cisgender categories. By approaching the subject that is gender and gender diversity in a norm critical manner, they can challenge the binary gender model that is prevalent in our society today. By critically examining established gender norms, everyone can have a greater opportunity to be who they are. In this qualitative study, we aim to shed light on how a sample of social studies teachers teach about gender and gender diversity in Norwegian classrooms and in what ways they facilitate the creation of gender-diverse classrooms where everyone feels included. The research question for this thesis is: "What opportunities and challenges do middle school teachers experience when creating a gender-diverse school environment?" To answer this question, we conducted eight semi-structured interviews with social studies teachers in lower-secondary school, and formulated these three sub-research questions: 1) How do teachers understand gender and gender diversity? 2) How can we understand the significance of the context for the teacher's work with gender diversity? 3) In what ways are teachers aware of the importance of inclusive language? The study shows that teachers believe there needs to be a competence boost on the topic. How teachers perceive gender and gender diversity varies a lot, and thus also what they emphasize in teaching about the topic. The teachers show that they are aware of the importance of using an inclusive language related to gender diversity whilst being among the pupils, but their approaches vary. They also explain that there are both opportunities and challenges relating to teaching about the topic of gender and gender diversity, including through the use of representatives. We also see that contextual factors may influence how gender and gender diversity is treated in schools.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleKjønnsmangfold i ungdomsskolen - En kvalitativ studie om hvordan lærere i samfunnsfag legger til rette for kjønnsmangfold i skolenen_US
dc.title.alternativeGender diversity in lower-secondary school: A qualitative study on how social studies teachers facilitate gender diversity in schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel