Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKaldahl, Anne-Grethe
dc.contributor.authorMeier, Ida Kristine
dc.contributor.authorTalgø, Helene Klevås
dc.date.accessioned2023-10-16T08:39:13Z
dc.date.available2023-10-16T08:39:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096646
dc.description.abstractDenne masteroppgaven plasserer seg innenfor profesjonsrettet pedagogikk i matematikkfaget og omhandler growth mindset. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvordan forstår matematikklærere på barneskolen begrepet “growth mindset” og hvordan kommer dette til syne i deres fortellinger om deres undervisningspraksis i matematikk?” Formålet med studien er å gå i dybden i forståelsen og undervisningspraksisen til et lite utvalg lærere på en spesifikk barneskole, der alle har lært om growth mindset på sin nåværende arbeidsplass. Funnene fra studien angir noe om hvilken forståelse disse matematikklærere har rundt konseptet growth mindset og sin undervisningspraksis i matematikktimen. Studiet kan gi noen interessante didaktiske perspektiver som kan være til nytte for andre matematikklærere, samt bidra til videre forskning på feltet. Masteroppgaven har forankring i et sosiokulturelt læringsperspektiv og støtter seg på Dwecks (2017) begreper om ulike tankesett. Hun definerer growth mindset som et tankesett hvor man har tro på at ens grunnleggende egenskaper, slik som for eksempel intelligens, er ting man kan utvikle gjennom innsats, strategier og hjelp fra andre. Studien forankres videre i teori om growth mindset, motivasjon, feedback og undervisningsformer i matematikk. For å besvare oppgavens problemstilling har vi valgt å ta i bruk en kvalitativ tilnærming der vi har gjennomført et semistrukturert forskningsintervju av fire lærere: to fra småskoletrinnet (1.-4. trinn) og to fra mellomtrinnet (5.-7.trinn). Vi har valgt å benytte oss av topoi-analyse for å besvare studiens problemstilling. Funnene fra forskningsstudien indikerer at lærerne vektlegger mye av det samme i sin forståelse av growth mindset og sin undervisningspraksis, som åpne oppgaver, prosessbasert ros og en matematikkundervisning som bygger på elevenes undring. Videre kommer det frem at lærerne knytter growth mindset sterkt opp til motivasjon. Lærernes forståelse av growth mindset består av: innstilling, arbeidsformer, feedback, strategier, mestring, læringsgropa og metakognisjon. Vi har også oppdaget noen interessante forskjeller. Den største forskjellen vi fant når vi undersøkte lærernes forståelse, var at lærerne på mellomtrinnet vektla mestring i mye større grad enn lærerne på småskoletrinnet. Dette peker i retning av at eldre elever trenger flere mestringsopplevelser for å opprettholde motivasjonen i matematikk. This master thesis is placed within profession-oriented pedagogy in the mathematics subject and deals with growth mindset. The issue for this thesis is: “How do mathematics teachers in primary school understand the term «growth mindset» and how does this show to light in their narratives about their teaching practice in mathematics? ” The purpose of the study is to go deeper into the understanding and teaching practice of a small selection of teachers at a specific primary school, where all have learned about growth mindset in their current workplace. The findings from the study indicate something about the understanding these mathematics teachers have of the concept of growth mindset and their teaching practice in mathematics class. The study can provide some interesting didactic perspectives that can be useful for other mathematics teachers , as well as contribute to further research in the field. The master's thesis is rooted in a socio-cultural learning perspective and relies on Dweck's (2017) concepts of different mindsets. She defines growth mindset as a mindset where one believes that one's basic characteristics, such as intelligence, are things that can be developed through effort, strategies and help from others. The study is further based on theory about growth mindset, motivation, feedback and teaching methods in mathematics. In order to explore this issue, we have chosen to use a qualitative approach where we have implemented a semi-structured research interviews with four teachers: two from the primary level (1st to 4th grade) and two from what we call “middle ” level (5th to 7th grade). We have chosen to use topoi-analysis to answer our question. The findings from this research study indicate that the teachers emphasize much of the same in their understanding of growth mindset and their teaching practice, such as open tasks, process-based praise and mathematichs teaching that is based on the student’s wondering. Furthermore, it appears that the teachers strongly link growth mindset to motivation. The teacher’s understanding of growth mindset consists of: setting, working, methods, feedback, strategies, coping, learning pit and metacognition. We also discovered some interesting differences. The biggest differences we found when we examined the teacher’s understanding, was that the teachers in 5th to 7th grade emphasized coping much more than the teachers in 1st to 4th grade. This may mean that older students need more coping experience in order to maintain their motivation in mathematics.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleBarneskolelæreres forståelse av growth mindset i matematikk og deres fortellinger om deres undervisningspraksisen_US
dc.title.alternativePrimary school teachers` understanding of growth mindset and their narratives about their teaching practicesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel