Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKetil Engen, Bård
dc.contributor.authorLunde, Benedikte Jørgensen
dc.contributor.authorMarion, Oda Austlid van
dc.date.accessioned2023-10-16T08:28:26Z
dc.date.available2023-10-16T08:28:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096642
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å undersøke hvilke innvirkninger koronapandemien har hatt på læreres bevissthet om profesjonsfaglig digital kompetanse. Da pandemien brøt ut i Norge våren 2020 ble det nasjonal fysisk nedstenging av skoler, og lærere måtte holde undervisning hjemmefra på digitale plattformer. Vi har i den forbindelse undersøkt hvilken innvirkning perioder med påtvunget digital undervisning har hatt for læreres bevissthet om profesjonsfaglige digitale kompetanse. For å belyse problemstillingen for oppgaven har vi anvendt en kvalitativ forskningsmetode. Vi har intervjuet syv lærere ved ulike barneskoler i Oslo. Som analyseverktøy har vi tatt utgangspunkt i rammeverk for lærerens profesjonsfaglig digitale kompetanse presentert av Kelentrić et al. (2017), hvor vi har valgt å fokusere på to av syv kompetanseområder; etikk og pedagogikk og fagdidaktikk. Funnene i forskningsprosjektet indikerer at koronapandemien har hatt en innvirkning på læreres bevissthet til profesjonsfaglig digital kompetanse ved at det har blitt et økt fokus på nettvett i undervisningen, og at lærerne har anvendt flere digitale læringsressurser og læremidler. Det fremkommer dog at lærere i Osloskolen var bevisst den digitale kompetansen som var nødvendig for å gjennomføre heldigital hjemmeundervisning allerede før pandemien brøt ut i Norge. The purpose of this master thesis is to investigate the impact that the coronavirus pandemic has had on teachers’ awareness of professional digital competence. When the pandemic broke out in Norway during the spring of 2020, schools were physically closed, and teachers had to teach remotely using digital platforms. In this regard, we have examined the impact the periods of forced digital teaching have had on teachers’ awareness of professional digital competence. To illuminate the thesis problem, we have applied a qualitative research method. We have interviewed seven teachers from different primary schools in Oslo. As an analytical tool, we have used the framework for teacher’s professional digital competence (Kelentrić et al., 2017), where we have chosen to focus on two out of seven competence areas: ethics and pedagogy and subject didactics. The findings of this research project indicate that the coronavirus pandemic has had an impact in teacher’s awareness of professional digital competence, in that there has been an increased focus on online safety in teaching and that teachers have used more digital learning resources and teaching aids. However, it appears that teachers in Oslo schools were aware of the digital competence necessary to conduct fully digital home schooling when the pandemic broke out in Norway.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleLæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse etter koronapandemienen_US
dc.title.alternativeTeachers’ professional digital competence after the corona pandemicen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel