Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorImenes, Olav Gravir
dc.contributor.advisorHitching, George Harry
dc.contributor.authorLiland, Anders Lindholm
dc.date.accessioned2023-10-13T13:52:38Z
dc.date.available2023-10-13T13:52:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096484
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvilke læringsmuligheter som finnes blant kommersielle dataspill i matematikkfaget. Kommersielle dataspill er dataspill laget for underholdningsverdien, og i denne oppgaven har jeg sett nærmere på om det er aspekter ved de kommersielle dataspillene som er verdt å bruke i matematikklasserommet. Oppgavens teori baserer seg hovedsakelig på motivasjon, læringsutbytte og lærerkompetanse i matematikkfaget og pedagogikken, og sees i lys av bruken av dataspill. Det har blitt gjennomført en kvalitativ studie med intervju av tre personer som har erfaring med kommersielle dataspill i undervisningssammenheng, som har blitt analysert og drøftet opp mot det teoretiske rammeverket i denne forskningsoppgaven. Funnene fra forskningen tyder på at kommersielle dataspill kan føre til både motivasjon og økt læringsutbytte i matematikkfaget, hvis læreren innehar og bruker relevant kompetanse og bevissthet for å overføre dette mellom spillet og faget. This master's thesis examines the learning opportunities that exist among commercial video games in the subject of mathematics. Commercial video games are games made for entertainment purposes, and in this thesis, I have looked at whether there are aspects of commercial video games that are worth using in the mathematics classroom. The theory of the thesis is mainly based on motivation, learning outcomes, and teacher competence in mathematics and pedagogy, and is viewed in the context of the use of video games. A qualitative study has been conducted with interviews of three people who have experience with commercial video games in an educational setting, which has been analyzed and discussed in relation to the theoretical framework in this thesis. The findings from the research suggest that commercial video games can lead to both motivation and increased learning outcomes in mathematics, if the teacher possesses and uses relevant competence and awareness to transfer this between the game and the subject matter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleKommersielle dataspill i matematikkfageten_US
dc.title.alternativeCommercial video games in mathematics educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel