Show simple item record

dc.contributor.advisorStovner, Roar Bakken
dc.contributor.authorLemme, Ingrid Lysgaard
dc.date.accessioned2023-10-13T09:23:53Z
dc.date.available2023-10-13T09:23:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096340
dc.description.abstractMotivasjon og digital teknologi er sentralt i skolen, og viktig for læring i matematikkfaget unnskapsdepartementet, 2017; Smith, 2009). I denne masteroppgaven har jeg undersøkt forskningsspørsmålene: «Hvordan opplever elever på 7.trinn sin egen motivasjon for digital teknologi i matematikkfaget?» og «Hvilke aspekter ved digital teknologi opplever elever på 7.trinn som motiverende eller umotiverende?» For å besvare forskningsspørsmålene benyttet jeg en kvalitativ samfunnsvitenskapelig metode med en fenomenologisk tilnærming, i form av tre fokusgruppeintervju som var semistrukturerte. Utvalget i studien var syv elever fra 7.trinn, som er et trinn der det er kritisk å holde på motivasjonen i matematikk. Det ble tatt lydopptak av intervjuene og bilder fra elevenes digitale enheter da de viste konkret hva de syntes var motiverende eller umotiverende. Dataene ble analysert med utgangspunkt i Braun og Clarke (2006) sin versjon av tematisk analyse. Resultatene av studien viser at elevenes motivasjon for digital teknologi avhenger av eleven og av hvilken type digital teknologi som blir benyttet. I denne studien har elevene mindre motivasjon med digitale representasjoner enn digitale verktøy, og elevene opplever tradisjonell tavleundervisning som mer motiverende enn digitale representasjoner. Funnene viser at elevenes motivasjon for digitale verktøy varierer, med noen elever som opplever høyere motivasjon med digitale verktøy enn uten, samtidig som andre opplever motsatt. Resultatene viser at elevene besitter en høy grad av ytre motivasjon med digital teknologi, og gjør oppgaver og aktiviteter hovedsakelig for ytre faktorer, flere elever har likevel også en indre motivasjon. Elevene løfter frem flere aspekter ved digital teknologi som de opplever som motiverende eller umotiverende i matematikkfaget som både støttes av tidligere forskning, men også aspekter som ikke er funnet i litteraturen. Motivation and digital technology are fundamentals in education and are important for learning in mathematics (Kunnskapsdepartementet, 2017; Smith, 2009). In this master’s thesis I have examined the research questions: “How do 7th grade pupils experience their own motivation for digital technology in mathematics?” and “Which aspects of digital technology do 7th graders experience as motivating or demotivating?” To answer the research question, I used a qualitative social science method with a phenomenological approach, I conducted three semi-structured focus group interviews. The selection in this study consisted of seven pupils from 7th grade. This stage is a critical phase for maintaining motivation in mathematics. I recorded audio and pictures from the pupils’ digital device, when they showed specifically what they found motivating or demotivating. The data was analyzed by using Braun og Clarke (2006) thematic analysis. The results of the study indicate that the pupils’ motivation for digital technology are depending on individual, and the type of digital technology that is being used. In this study the pupils have less motivation for digital representations than digital tools, and the pupils find traditional board teaching more motivating than digital representations. The findings show that pupil’s motivation for digital tools varies. Some pupils experience higher motivation with digital tools than without, at the same time others experience the opposite. The results show that the pupils have a high degree of extrinsic motivation for digital technology and perform tasks and activities mainly for external factors. Several pupils also have intrinsic motivation. The pupils highlight several aspects of digital technology that they experience as motivating or demotivating in mathematics, which support previous research, but also include aspects that have not been found in the literature.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleMotivasjon for digital teknologi - En kvalitativ studie av motivasjonen til syv elever for digital teknologi i matematikkfaget, på 7.trinnen_US
dc.title.alternativeMotivation for digital technology - A qualitative study of seven seventh-grade pupils’ motivation for digital technology in mathematics educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record