Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTuyakov, Valeriy
dc.contributor.authorLarsen, Sondre
dc.date.accessioned2023-10-13T08:48:44Z
dc.date.available2023-10-13T08:48:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096327
dc.description.abstractStudents’ consumption and production of significant amounts of English language through the engagement with digital activities and interests that are situated outside of school is a concept that has garnered significant scientific attention over the last 15 years. In a Norwegian context, the introduction of the new curriculum, LK20, has given teachers a larger responsibility to ensure that students’ oral skills are developed through informal communication settings, which is closely related to students’ engagement with digital activities. With this as a backdrop, the purpose of this study is to investigate how Norwegian teachers work with making English instruction at school, more relatable to how students engage with out-of-school interests in English. Therefore, the research questions of this thesis are: What are EFL teachers’ beliefs and experiences about using bridging activities to develop oral skills? How can bridging activities be motivating for students? The data was collected through semi-structured, qualitative interviews with two English teachers who teach 6th and 8th-grade students, respectively. The theoretical framework related to the theme of this study is presented, and provides relevant theory on terminology, how oral skills are defined and developed, how teachers can bridge the gap between informal and formal learning of English, authenticity in English teaching, and how authenticity can facilitate motivation in students. The results and findings display the participants’ thorough awareness of their students’ engagement with digital English interests outside of school, and that several of the teaching materials and activities that they use in English instruction has the potential to bridge the gap between informal and formal learning of English, while also being suitable for the development of different oral skills. Nevertheless, the reflections of the participants indicate the necessity for more specified and direct knowledge of how to purposefully integrate student IDLE interests in English into the English classroom. Elevers inntak og bruk av betydelige mengder Engelskspråk gjennom digitale aktiviteter og interesser som foregår utenor skolen er et konsept som har fått stor oppmerksomhet innen forskning i de siste 15 årene. I en Norsk kontekst har introduksjonen av det nye læreplanverket, LK20, gitt lærere mer ansvar for å sikre at elevers muntlige ferdigheter blir utviklet gjennom uformelle kommunikasjonssituasjoner, som knyttes tett opp mot elevers engasjement med digitale aktiviteter. Med dette som bakgrunn er målet med denne oppgaven å undersøke hvordan norske lærere jobber med å gjøre engelsklæring på skolen mer relaterbart for elevers bruk av Engelsk som foregår utenfor skolen. Dermed blir problemstillingene: Hva er engelsklæreres meninger og erfaringer med «aktiviterer som bygger broer» for å utvikle muntlige ferdigheter? Hvordan kan disse aktivitetene være motiverende for elever? Datainnsamlingen ble gjennomført ved bruk av semi-strukturerte, kvalitative intervjuer med to engelsklærere som underviser 6. og 8. klasseelever. Det teoretiske rammeverket til oppgaven blir presentert og gir relevant teori om terminologi, muntlige ferdigheters definasjon og utvikling, hvordan lærere bygger broer mellom uformell og formell engelsklæring, autentisitet i engelsklæring og hvordan autentisitet kan legge til rette for motivasjon hos elever. Resultatene og funnene viste at deltakerene hadde gjennomgående bevissthet om elevene sitt engasjement med digitale engelskinteresser utenfor skolen, og at de bruker flere læringsmaterialer og aktiviteter som har potensialet til å bygge bro mellom uformell og formell engelsklæring, som samtidig er passende for å utvikle ulike muntlige ferdigheter. Likevel viser refleksjonene til deltakerene at det kan være nødvendighet for mer spesifisert og direkte kunnskap om hvordan man integrerer elevers digitale engelskinteresser i klasserommet på en hensiktsmessig måte.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleBuilding bridges between informal and formal English learningen_US
dc.title.alternativeÅ bygge broer mellom uformell og formell engelsklæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel