Show simple item record

dc.contributor.advisorHole, Arne
dc.contributor.authorKvam, Ida Christine
dc.date.accessioned2023-10-13T08:28:06Z
dc.date.available2023-10-13T08:28:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096317
dc.description.abstractDen tradisjonelle matematikkundervisningen er fortsatt svært lærebokstyrt, og innebærer at elevene arbeider med lukkede oppgaver som i all hovedsak krever instrumentell forståelse. Etter den nye læreplanen tredde i kraft, har utforskende matematikk, henholdsvis åpne oppgaver fått en viktig plass i undervisningen. Imidlertid kan utforskende matematikkundervisning være vanskelig å implementere i klasserommet, samtidig som undervisningsformen krever at elevene også utvider sin relasjonelle forståelse. Målet med denne oppgaven er å undersøke hvordan elever forholder seg til åpne oppgaver sammenliknet med lukkede oppgaver, og om elevenes måloppnåelse har innvirkning på deres subjektive opplevelse av oppgaveformene. Forskningsspørsmålet som blir belyst er; «Hvordan fungerer åpne oppgaver i matematikk på ungdomstrinnet for elever med ulik grad av måloppnåelse?». Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign, og datainnsamling baseres på intervju, observasjon og elevbesvarelser av seks elever fra 9. trinn. Elevparene har blitt delt inn etter deres faglige nivå; ett par har lavere måloppnåelse; ett par har middels måloppnåelse; ett par har høy måloppnåelse. Elevenes oppgavebesvarelser ble brukt som et supplement under de individuelle intervjuene, slik at elevene blant annet kunne forklare hvordan de hadde tenkt. Studien benytter én åpen oppgave og én lukket oppgave, som begge vurderes for åpenhet etter rammeverket til Yeo (2017). Gjennom analysen gjorde tre faktorer seg gjeldende for denne studien; elevers motivasjon i arbeid med åpne oppgaver sammenliknet med lukkede oppgaver; graden av samarbeid i arbeid med åpne oppgaver sammenliknet med lukkede oppgaver; på hvilken måte elever opplever at de får vist sin kompetanse i arbeid med åpne oppgaver sammenliknet med lukkede oppgaver. Funnene fra studien indikerer at elever med lavere og middels måloppnåelse foretrekker samarbeid i større grad enn elever med høy måloppnåelse. I tillegg viser funnene at elever med høyere måloppnåelse er mer motivert i arbeid med åpne oppgaver, hvor elevenes selvtillit viste seg å stå i sterk sammenheng med motivasjonen. Analysen viste også at alle elevene foretrakk den åpne oppgaven, gitt nok tid til å gjennomføre den. The traditional mathematics teaching method is still very textbook-oriented, involving students working on closed tasks that mainly require instrumental understanding. Since the new curriculum came into force, exploratory mathematics, or open tasks, have been given an important place in education. However, implementing exploratory mathematics education can be difficult, and the teaching method requires students to expand their relational understanding. The goal of this study is to investigate how students relate to open tasks compared to closed tasks, and whether their achievement affects their subjective experience of the task forms. The research question that is being addressed is "How do open tasks in mathematics work in lower secondary school for students with different levels of achievement?". This study has a qualitative research design, and data collection is based on interviews, observations, and student responses from six 9th-grade students. The pupils were divided into pairs, according to their academic level, one pair has lower achievement, one pair has medium achievement, and one pair has high achievement. The students' task responses were used as a supplement during individual interviews so that students could explain their thought processes. The study uses one open task and one closed task, both of which are assessed for openness according to Yeo (2017). Through the analysis, three factors were found significant for this study; students' motivation in working with open tasks compared to closed tasks, the degree of collaboration in working with open tasks compared to closed tasks, and the way students perceive that they demonstrate their competence in working with open tasks compared to closed tasks. The findings from the study indicate that students with lower and medium achievement prefer collaboration to a greater extent than students with high achievement. Additionally, the findings show that students with higher achievement are more motivated in working with open tasks, where students' self-confidence is strongly related to motivation. The analysis also showed that all students preferred the open task, given enough time to complete it.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleÅpne oppgaver i matematikk på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av elevers tilnærming til åpne oppgaver i matematikken_US
dc.title.alternativeOpen tasks in mathematics in lower secondary school: A qualitative study of students' approach to open tasks in mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record