Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Harald
dc.contributor.authorKristoffersen, Isabel
dc.date.accessioned2023-10-13T07:26:42Z
dc.date.available2023-10-13T07:26:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096291
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke valg av tekster og lesing av skjønnlitteratur i norskfaget. Problemstillingen min er: Hvordan blir valg av tekster og lesing av skjønnlitteratur legitimert i norskfaget i perioden etter innføringen av LK06? For å besvare problemstillingen min har jeg benyttet meg av metoden systematisk litteraturgjennomgang. Dette innebærer systematiske litteratursøk på forskningsfeltet, en vurdering av de utvalgte studiene og en sammenfatning av resultatene. Jeg har endt opp med sju studier som tar for seg skjønnlitteratur i norskfaget. Det er både kvantitative studier i form av spørreundersøkelse med lærere, og kvalitative studier i form av intervjuer med lærere og elever, og klasseromsobservasjon. Ett av funnene i oppgaven er at eldre, kanoniserte tekster fortsatt har en sentral plass i norskundervisningen. En av grunnene til dette er knyttet opp til lærebokas makt, da mange av tekstene som leses er hentet fra læreboka. Videre er legitimering av tekstutvalg knyttet opp til at teksten må være engasjerende og aktuell. Det viser seg også at tekstutvalget ofte blir bruk som et middel til skriveundervisning, øving på litterære virkemidler og til å sette tekster inn i historiske perspektiver. Her blir tidspress pekt på som en begrunnelse. Når det kommer til lesing av skjønnlitteratur, blir den legitimert gjennom evnen til å utvikle elevenes empati, danning og leselyst. Den nye læreplanen LK20 viser seg å legitimere skjønnlitteraturens betydning gjennom kompetansemålene, kjerneelementene og de tverrfaglige temaene. The purpose of this master's thesis is to investigate the selection of texts and reading of fiction in the subject Norwegian. The research question is: How is the selection of texts and reading of fiction legitimized in the subject Norwegian in the period after the implementation of the LK06 curriculum? To answer this question, the method of systematic literature review was employed, involving systematic literature searches in the research field, an evaluation of the selected studies, and a summary of the results. Seven studies that focus on fiction in the subject Norwegian have been selected, including both quantitative studies in the form of teacher surveys and qualitative studies in the form of interviews with teachers and students and classroom observation. One of the findings is that older, canonical texts still have a central place in the subject Norwegian. One reason for this is linked to the power of the textbook, as many of the texts that are read are from the textbook. Furthermore, the legitimization of text selection is linked to the requirement that the text must be engaging and relevant. It also appears that text selection is often used as a means for teaching writing, practicing literary techniques, and placing texts into historical perspectives. When it comes to reading fiction, it is legitimized through the ability to develop students’ empathy, formation, and reading interest. The new curriculum LK20 is shown to legitimize the importance of fiction through the competence goals, core elements, and interdisciplinary themes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleLegitimering av skjønnlitteraturen i norskfaget - En systematisk litteraturgjennomgang om valg av tekster og skjønnlitteraturens plass i norskfaget etter innføringen av LK06en_US
dc.title.alternativeLegitimization of fiction in the subject Norwegian - A systematic literature review on text selection and the role of fiction in the subject Norwegian after the implementation of the LK06 curriculumen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel