Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBreilid, Nils
dc.contributor.authorKirksether, Mathilde
dc.date.accessioned2023-10-12T13:58:33Z
dc.date.available2023-10-12T13:58:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096182
dc.description.abstractSkolen skal sikre likeverdige muligheter for læring og utvikling for alle elever, gjennom tilpasset opplæring i et inkluderende læringsmiljø. Likevel viser en studie gjennomført av Haug (2020) at dette ikke er tilfelle for alle elever. I gruppen som kommer dårligst ut av skolens inkluderingsfremmende innsatser finner vi elever som viser problematferd. Siden kontaktlærere har et særskilt ansvar for å følge opp elevenes utvikling og trivsel, søker denne studien å få innsikt i hvordan et utvalg kontaktlærere arbeider med å sikre god læring og utvikling for denne elevgruppen. Basert på dette ble følgende problemstilling formulert: Hvordan erfarer et utvalg kontaktlærere samhandlingen med elever som viser problematferd, med henblikk på å sikre god læring og utvikling? For å undersøke denne problemstillingen har det blitt gjennomført semi-strukturerte intervjuer med et utvalg bestående av fire kontaktlærere på mellomtrinnet fra en mindre by på Vestlandet. Datamaterialet ble analysert med bruk tematisk analyse (Braun & Clarke, 2006) med formål om å få innsikt i kontaktlærernes forståelse av problematferd som fenomen, hvilke tilnærmingsmåter de anser som effektive i møte med problematferd, samt hvilke utfordringer de opplever i arbeidet med denne elevgruppen. Resultatene indikerer at problematferd fremdeles er og alltid har vært en stor utfordring, også for kontaktlæreren i denne studien. Mens tidligere forskning har pekt på utfordringer knyttet til å etablere en god lærer-elev-relasjon, fremstår ikke dette som tilfellet for kontaktlærerne i denne studien. Det argumenteres i avhandlingen for at en tilsynelatende god relasjonskompetanse og handlingskompetanse hos kontaktlærerne ser ut til å holde lærer-elev relasjonen stødig, til tross for at konflikter oppstår. Utfordringene kontaktlærerne i denne studien skisserer ser derimot til å omhandle å måtte ta et valg mellom hensyn til enkelteleven eller til felleskapet. Dette dilemmaet kan representere en betydelig utfordring for kontaktlærere når målet om likeverdig opplæring skal realiseres. Schools aim to provide equal opportunities for learning and development to all students through tailored education in an inclusive learning environment. However, a study conducted by Haug (2020) reveals that this is not the case for all students, especially those who exhibit problem behavior. Since contact teachers have a special responsibility for following up on the students' development and well-being, this study seeks to gain insight into how a selection of contact teachers work to ensure good learning and development for this group of students. The aim of this thesis is to obtain a better understanding of how contact teachers, who have been selected for the study, experience their interaction with students who exhibit problem behavior, with the objective of ensuring good learning and development. To investigate this, semi-structured interviews were conducted with four contact teachers at the intermediate level from a small town on the west coast of Norway. The data material was analyzed using thematic analysis (Braun & Clarke, 2006) with the aim of gaining insight into the contact teachers' understanding of problem behavior as a phenomenon, which approaches they consider effective in dealing with problem behavior, and which challenges they experience in working with this group of students. The results indicate that problem behavior remains and has always been a significant challenge, even for the contact teachers in this study. While previous research has pointed out challenges related to establishing a good teacher-student relationship, this does not appear to be the case for the contact teachers in this study. The thesis argues that a seemingly good relationship and action competence among contact teachers appear to keep the teacher-student relationship steady, despite conflicts arising. However, the challenges outlined by the contact teachers in this study appear to involve having to choose between individual student needs and the needs of the community. This dilemma can represent a significant challenge for contact teachers when the goal of equal education is to be realized.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleLærernes betydning i møte elever som viser problematferd: En kvalitativ studie av hvordan lærere samhandler med elever som viser problematferd, med henblikk på sikre god læring og utviklingen_US
dc.title.alternativeThe role of teachers in interacting with students exhibiting problem behavior: A qualitative study of teachers' interactions with students exhibiting problem behavior to ensure optimal learning and developmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel