dc.description.abstract | Dette forskningsprosjektet retter seg mot kroppsøvingslæreres bakgrunn, deres forståelse av kroppsøvingsfaget og vurdering av elevene, med problemstillingen: «Hvordan vil bakgrunnen til kroppsøvingslæreren påvirke deres forståelse av kroppsøvingsfaget, valg av innhold og vurderingsgrunnlag?» Forskningsprosjektet baserer seg på en kvalitativ forskningstilnærming, der vi har valgt å benytte oss av semistrukturerte intervjuer som metode. Vi har til sammen gjennomført syv individuelle intervju, i aldersgruppen 25-50 år. Informantene jobber til daglig på forskjellige barneskoler i Oslo, Viken og Trøndelag. De har alle formell kompetanse i faget, og erfaringene deres fra kroppsøvingsundervisning strekker seg fra 1.-10.klasse. Vårt teoretiske rammeverk baserer seg på Pierre Bourdieus sosiale teorier, med et fokus på hans begreper om habitus, felt og kapital. Disse begrepene er blitt brukt for å forstå hvilken innvirkning vår bakgrunn har for hvordan vi forstår, oppfatter og handler, samt hvordan tidligere erfaringer er med på å gi oss en form for kapital. Det teoretiske rammeverket tar også utgangspunkt i det didaktiske arbeidet som gjøres av kroppsøvingslærerne. Her har vi fokus på den didaktiske trekanten, som et pedagogiske redskap for å planlegge og forberede undervisning. Dataene som er samlet inn ble senere transkribert og analysert, med utgangspunkt i en kollektiv kvalitativ analyse. Basert på analysens fire steg, kom vi frem til tre hovedtemaer: «Det vi har med oss i ryggsekken påvirker», «Kroppsøvingslærernes legitimering av faget» og «Dyktighet i kroppsøving – en blanding av innsats og ferdigheter». Studiens funn viser at det er flere faktorer som er med på å forme og farge kroppsøvingslærernes forståelse av faget; eksempelvis utdanning, deltakelse i idrett, militæret, samtaler med andre og gleden av å være i fysisk aktivitet. Valg av innhold bærer preg av idrettsaktiviteter, elevmedvirkning, alternative- og vri på tradisjonelle bevegelsesaktiviteter og tverrfaglighet. Det er ulikt hva kroppsøvingslærerne vektlegger i sin beskrivelse av den dyktige eleven, men vi ser at innsats og ferdigheter er hovedfokuset i intervjuene med de syv kroppsøvingslærerne.
This research project focuses on physical education teachers’ backgrounds, their understanding of the subject of physical education, and their assessment of students, with the research question; “How does the background of the physical education teacher`s background affect their understanding of the subject of physical education, choice of content and assessment criteria?” The research project is based on qualitative research approach, where we have chosen to use semi-structured interviews as the method. We have conducted a total of seven individual interviews, with participants in the age group 25-50. The informants work at different primary schools in Oslo, Viken and Trøndelag, and they all have formal qualifications in the subject, with experience teaching physical education from grades 1-10. Our theoretical framework is based on Pierre Bourdieu`s social theories, focusing on his concepts of habitus, field and capital. These concepts are used to understand how our background influences how we understand, perceive and act, and how past experiences contribute to form a capital. The theoretical framework also takes into account the didactic work carried out by physical education teachers, with a focus on the didactic triangle as a pedagogical tool for planning and preparing teaching. The data collected was later transcribed and analyzed, based on a collective qualitative analysis. Based on the analysis`s four steps, we found three main themes: “What we bring with us affects us”, The physical educations teacher`s legitimization of the subject” and “Skills in physical education – a combination of effort and ability”. The study`s findings show that several factors shape physical education teachers’ understanding of the subject, such as education, participation in sports, military service, conversation with others and the enjoyment of physical activity. The choice of content is characterized by sports activities, students' participation, alternative and creative approaches to traditional physical activities and interdisciplinary connections. There are differences in what physical education teachers emphasize when describing a skilled student, but we see that effort and ability are the main focus in the interviews with the seven physical education teachers. | en_US |