Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDalland, Cecilie Pedersen
dc.contributor.authorJohansen, Nova Bakken
dc.date.accessioned2023-10-11T13:59:41Z
dc.date.available2023-10-11T13:59:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095858
dc.description.abstractMye tyder på at dagens skole er preget av å være heteronormativ, og forskning viser at elever som bryter med normene for kjønn er spesielt utsatt når det gjelder mobbing og diskriminering i skolen. Noen av skolens viktigste oppgaver er å legge til rette for en undervisningspraksis som inkluderer alle elever, og som motvirker og forebygger diskriminering. Denne masteroppgaven har derfor som hensikt å belyse undervisning om kjønnsmangfold gjennom lærerperspektivet, og oppgavens problemstilling lyder som følger: Hvordan forstår fire lærere kjønn, og hvilke erfaringer har de med undervisning om kjønnsmangfold? For å kunne svare på denne problemstillingen har det blitt foretatt kvalitative dybdeintervjuer med fire lærere som underviser på mellomtrinnet. Studien viser at lærerne har en forståelse av kjønn som noe mer enn to de binære kategoriene «mann» og «kvinne». Denne forståelsen påvirker undervisningen til lærerne, men i varierende grad. Studien viser likevel at det er noen tydelige fellestrekk når det gjelder lærernes erfaringer med undervisning om kjønnsmangfold. For det første blir kjønnsmangfold undervist om i liten grad, og det er ikke en del av den generelle undervisningen til lærerne.For det andre opplever lærerne en manglende kompetanse i å undervise om kjønnsmangfold, noe som har innvirkning på hvor mye det vektlegges i undervisningen. Studien viser også at lærerne syns det er utfordrende å undervise om kjønnsmangfold, noe som gjør at de kjenner på en usikkerhet knyttet til å tematisere kjønnsmangfold i undervisningen. Lærerne ser derimot på kjønnsmangfold som et viktig tema i skolen og har et ønske om hvordan en ideell undervisningssituasjon om kjønnsmangfold skal være, men opplever ikke at det er realiteten i dagens skole. Studiens funn indikerer at det kan være behov for tydeligere føringer når det gjelder hvordan man kan undervise om kjønnsmangfold i skolen, samt et behov for et kompetanseløft for lærere. It seems like today's school is characterized by being heteronormative, and research shows that gender diverse students are particularly vulnerable to bullying and discrimination in school. Some of the school's most important tasks are to facilitate a teaching practice that includes all students and counteracts discrimination. Therefore, the purpose of this master's thesis is to shed light on teaching about gender diversity from the perspective of teachers, and the research question is as follows: How do four teachers understand the term gender, and what experiences do they have with teaching about gender diversity? To answer this research question, qualitative in-depth interviews have been conducted with four teachers who teach at upper primary school. This study shows that the teachers understand gender as something more than the two binary categories "male" and "female." This understanding influences the teachers' teaching approach, although to varying degrees. Nevertheless, the study shows some clear similarities in the teachers' experiences with teaching about gender diversity. Firstly, gender diversity is taught to a limited extent and is not a part of the teachers' general teaching approach. Secondly, the teachers experience a lack of competence in teaching about gender diversity, which leads to a lack of emphasis on the topic in their teaching. The study also reveals that the teachers find it challenging to teach about gender diversity, which results in uncertainty when addressing the topic in the classroom. However, the teachers view gender diversity as an important topic in school and have an ideal vision of how teaching about gender diversity should be, but they do not perceive it as the reality in today's schools. The findings of the study indicate a need for clearer guidelines on how to teach about gender diversity in schools, as well as a need for teachers to enhance their competence in this area.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.title«I en perfekt verden skal jo dette trekkes inn i hvert fag og være en selvfølgelighet i skolen» - En kvalitativ studie av fire læreres erfaringer med undervisning om kjønnsmangfolden_US
dc.title.alternative“In a perfect world this should naturally be incorporated in school and in every subject” - A qualitative study of four teachers' experiences with teaching about gender diversityen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel