Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFlognfeldt, Mona Evelyn
dc.contributor.authorJacoby, Sandra Elen
dc.date.accessioned2023-10-11T12:40:12Z
dc.date.available2023-10-11T12:40:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095826
dc.description.abstractThis master’s thesis is about multilingual students in the English classroom. There is an increasing number of multilingual students in the Norwegian school system, something that provides diverse classrooms with different kinds of needs for facilitation than earlier when most of the students had Norwegian as their primary language (L1). Students with other L1s may have other needs than, for example, those who have Norwegian as their L1 and are learning English as their second language (L2). Therefore, it is important to gain insight into how English teachers understand multilingualism as a concept, their interpretation of multilingualism in the renewed English curriculum (LK20), and how they facilitate for the multilingual students. This study is aiming to explore how three Norwegian English teachers define multilingualism and how they take multilingual students into account in their English teaching. To answer the research aim, there where formulated three research questions which are the following: - Who do English teachers define as multilingual? - To what extent do English teachers facilitate their classroom teaching in regards to students with a primary language that differs from the majority’s? - How do English teachers interpret reference to multilingualism in the LK20 English curriculum? This master thesis has a qualitative research design, where I conducted semi-structured interviews to gather data. The study will show that the teachers interviewed for this research have a different understanding of who the multilinguals are, compared to how the Norwegian Directorate of Education and Training (2016) define multilingualism. Additionally, some of the teachers express that they facilitate to some degree for their multilingual students, but that they want to learn more about sufficient ways of facilitating for their multilingual learners. The results of this research points in the direction of the need for more knowledge about how Norwegian English teachers use their students’ primary language (L1) during English teaching. Denne masteroppgavens hovedtema er flerspråklige elever i engelskundervisningen. I det norske klasserommet er det et økende antall flerspråklige elever, hvilket fører til mangfoldige klasserom hvor det er behov for ulike tilretteleggingsmetoder enn tidligere da de fleste elevene hadde norsk som førstespråk (L1). Elevene med andre førstespråk kan ha andre behov for tilrettelegging enn hva for eksempel elever med norsk som førstespråk har. Det er derfor viktig å få innsikt i hvordan engelsklærere forstår flerspråklighet som begrep, deres tolkning av flerspråklighet i den fornyede læreplanen (LK20), og hvordan de tilrettelegger for de flerspråklige elevene i klasserommet. Denne studien har som mål å utforske hvordan utvalgte engelsklærere i Norge definerer flerspråklighet og hvordan de tar hensyn til de flerspråklige elevene i engelskundervisningen. For å svare på problemstillingen ble det formulert tre forskningsspørsmål: - Hvem definerer engelsklærere som flerspråklige? - I hvilken grad legger engelsklærere til rette for elevers førstespråk i undervisningen, der elevens førstespråk ikke er norsk? - Hvordan forstår engelsklærere referanser til flerspråklighet i den nye læreplanen, LK20? Denne masteroppgaven har et kvalitativt forskningsdesign, hvor det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer for å samle inn relevant data. Studien vil vise at de lærerne som ble intervjuet til denne forskningen har en annen forståelse av hvem som er flerspråklige, sammenliknet med Utdanningsdirektoratets (2016) definisjon av flerspråklighet. I tillegg gir noen av lærerne uttrykk for at de til en viss grad tilrettelegger for sine flerspråklige elever, men at de ønsker å lære mer om ulike tilretteleggingsmetoder. Resultatene av denne forskningen peker i retning av behovet for mer kunnskap om hvordan norske engelsklærere bruker elevenes førstespråk (L1) i engelskundervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleEnglish Teachers’ Views on Multilingualism in the Classroomen_US
dc.title.alternativeEngelsklæreres Syn på Flerspråklighet i Klasserommeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel