Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAalbergsjø, Siv Gundrosen
dc.contributor.authorIversen, Camilla Herskedal
dc.date.accessioned2023-10-11T12:32:00Z
dc.date.available2023-10-11T12:32:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095823
dc.description.abstractStudiens hensikt har vært å undersøke bruken av museer i naturfagundervisningen, og hvordan dette påvirker elevenes læring. Naturfag er et fag som rommer ekstremt mye, fra universets opprinnelse og hvordan menneskekroppen er satt sammen, til atomenes vekt og egenskaper. Likevel har elevene knapt 1,5 time naturfag i uka. Faget skal oppleves som et praktisk og utforskende fag, og det er få læringsarenaer som gir så mange praktiske og virkelighetsnære erfaringer som museer og vitensentre. I denne studien har jeg undersøkt hvordan museumsbesøk brukes for å fremme elevenes læring i naturfag. For å kunne svare på denne problemstillingen, utarbeidet jeg et forskningsspørsmål: Hvordan kommer viktige faktorer for læring frem i et museumsbesøk for 4. klasse. Dette har vært en kvalitativ casestudie, hvor jeg har benyttet meg av en kombinasjon av ikke-deltakende observasjon og semistrukturerte forskningsintervjuer. Informantene ble valgt ved at jeg tok kontakt med Inspiria Science Center, som videre tok kontakt med skoler, og fant en klasse som ønsket å delta på forskningsprosjektet. En museumspedagog fra vitensenteret, klassens naturfagslærer og seks elever på 4. trinn endte opp med å delta i forskningsprosjektet. Datamaterialet ble analysert ved å bruke Falk og Dierkings (2000) Contextual Model of Learning, og består av tre kontekster (personlig, sosiokulturell og fysisk), som inneholder flere ulike nøkkelfaktorer for læring. Studien har vist at alle de ulike faktorene for læring var til stede under elevenes museumsbesøk. Inspirias samarbeid med nærskolene, sammen med de nøye planlagte undervisningsoppleggene, med fokus på skolens kompetansemål, elevenes utforsking, aktivitet og refleksjon, gjorde at museumsbesøket ble en naturlig del av det utvidede klasserom for elevene. Studien viste også at elevene tok del i varierte opplegg, med ulike grader av valgfrihet. Etter å ha utført denne studien, mener jeg det burde forskes mer på betydningen av å ha et museum eller vitensenter som en fast og naturlig del av undervisningsforløpet for elevene, på samme måte som Inspiria Science Center har med nærskolene. The purpose of this study has been to investigate the use of museums in science education, and how this affects pupils' learning. Science is a subject that encompasses an enormous amount, from the origin of the universe to how the human body is assembled, to the weight and properties of atoms. Yet students barely have 1.5 hours of science a week. The subject is supposed to be perceived as a practical and exploratory subject, and there are few learning arenas that provide as many practical and realistic experiences as museums and science centres. In this study, I have explored how museum visits are used to promote pupils' science learning. To answer this question, I developed a research question: How do important factors for learning emerge in a museum visit for class of 4th graders. This has been a qualitative case study, where I have used a combination of non-participatory observation and semi-structured research interviews. The informants were chosen by contacting the Inspiria Science Center, which then contacted schools, and found a class that wanted to participate in the research project. A museum educator from the science centre, the class's science teacher and six 4th grade students ended up participating in the research project. The collected data was analysed using Falk and Dierking's (2000) Contextual Model of Learning, which consists of three contexts (personal, sociocultural, and physical), which again contain several different key factors for learning. This study has shown that all the different factors of learning were present during the students' museum visits. Inspiria's collaboration with the local schools, together with the carefully planned teaching programs, focusing on the school's competence goals, the students' exploration, activity, and reflection, made the museum visit a natural part of the extended classroom for the students. The study also showed that the pupils took part in varied programmes, with different degrees of free-choice learning. After conducting this study, I believe more research should be done on the importance of having a museum or science centre as a permanent and natural part of the educational process for the students, in the same way that the Inspiria Science Center has with its local schools.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleUtvidet klasserom i naturfag - en casestudie om bruken av museumsbesøk i naturfagundervisningenen_US
dc.title.alternativeExtended classroom in science education - a case study on the use of museum visits in science educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel