Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvanes, Ingvill Krogstad
dc.contributor.advisorLynum, Lise-Merethe
dc.contributor.authorHofsødegård, Catarina
dc.contributor.authorSaugstad, Julie
dc.date.accessioned2023-10-11T11:33:41Z
dc.date.available2023-10-11T11:33:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095794
dc.description.abstractLek har alltid vært en del av skolen. Det har likevel vært ulik grad av hvor mye begrepet lek har blitt inkludert i læreplanen. Om vi ser på dagens kunnskapsløfte, er leken mer sentral enn den var i LK 06. Vi har derfor valgt å basere vår studie på hvordan lek kan bidra til skriving i begynneropplæringen. Dette valget baserte seg først og fremst på vår interesse for begynneropplæringen, og vårt fremtidig ønske om å jobbe på småskolen. Vi har begge tatt fordypning i begynneropplæringen, og denne interessen har vokst fram gjennom praksis og undervisningen vi har hatt i begynneropplæringsfaget på studiet. Gjennom dette har vi sett på viktigheten av å inkludere leken i undervisningen, ettersom at leken kan være et stort bidrag til elevenes læring i småskolen. Problemstillingen i vår masteroppgave lyder som følger: «På hvilken måte kan vi benytte oss av lek som arbeidsform for å fremme skriving i den første begynneropplæringen i norsk?». I tillegg har denne masterstudien inneha to forskningsspørsmål: «Hvordan bidrar leken i elevenes skriving?» og «På hvilken måte kan læreren legge til rette for skriving i klasserommet?». For å besvare problemstillingen har vi valgt å dele det teoretiske rammeverket inn i to deler. Den ene delen har tatt for seg det norskfaglige, der vi har presentert teori på skrivemotivasjon, skriveutvikling og skrivestøtte. I den andre delen har vi presentert lekens plass i skolen, ulike former for lek, lærerens rolle i leken og hvordan man kan bruke lek i skriveopplæringen til elevene. Studien hadde to hovedfunn knyttet til bruk av lek som en arbeidsmetode i skriving. For det første var leken en svært motiverende faktor for elevene, da de allerede var kjent med denne tilnærmingen fra før. For det andre var støtte avgjørende for å lykkes med denne tilnærmingen. Støtten kom fra flere kilder, som inkluderte elever, utstyr og lærer. Det var også klart at klasserommets utforming hadde en påvirkning på leken og dermed elevenes skriving. Playful learning has always been a part of the educational system. However, the extent to which the concept of playful learning has been included in the curriculum has varied. If we look at the current curriculum, playful learning plays a more significant part than it did in the LK 06 curriculum. Therefore, we have chosen to base our study on how playful learning can contribute to writing in early year education. This choice is primarily based on our interest in early education, and our future desire to work in primary schools. We both have specialized in early year education, and this interest has grown through practical experience and the teaching we have had on the subject during our studies. Through this, we have recognized the importance of including playful learning in teaching, as playful learning can greatly contribute to students' learning in primary schools. The research question in our master’s thesis is as follows: "In what ways can we use playful learning as a method to promote writing in the initial training in Norwegian language?" Additionally, this master's study encompasses two research questions: "How does playful learning contribute to students' writing?" and "In what ways can teachers facilitate writing in the classroom?" To address the research question, we have chosen to divide the theoretical framework into two parts: 1) We focus on Norwegian language instruction, where we present theories on writing motivation, writing development, and writing support, and 2) We explore the role of playful learning in schools, different forms of playful learning, the teacher's role in playful learning, and how playful learning can be used in students' writing instruction. The study had two main findings related to the use of playful learning as a teaching method in writing. Firstly, playful learning was a highly motivating factor for the students, as they were already familiar with this approach. Secondly, support was crucial for the success of this approach. Support came from various sources, including students, materials, and the teacher. It was also evident that the classroom environment influenced playful learning and, therefore, students' writing.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleLekende læring i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om lekens bidrag til elevenes skrivingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel