Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkarpaas, Kaja Granum
dc.contributor.authorHaustveit, Thomas Moore
dc.date.accessioned2023-10-11T08:58:50Z
dc.date.available2023-10-11T08:58:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095719
dc.description.abstractThis thesis aimed to explore Norwegian upper primary teachers (mellomtrinns lærere) beliefs and experiences surrounding their pupils’ engagement with Extramural English, and the approaches teachers employ within the classroom considering those beliefs. The study involved interviews with four upper primary school teachers. The findings indicate that all four of the interviewed teachers believe that their pupils engage with Extramural English in a variety of ways. The participants shared a variety of different extramural English activities which they experience their pupils engaging in, such as watching TV-series, movies, reading both online and offline, listening to music, playing video games, and using social media platforms, as well as talking with English speaking parents or peers. The interviewed teachers generally believe that Extramural English effects their pupils’ English language development positively, as well as acting as a motivational force for learning English. On the other hand, the teachers expressed some scepticism of whether this motivation translated into a classroom setting. One worry expressed by the interviewees is that differences in the level of engagement with Extramural English creates large discrepancies within a classroom, which in turn makes it more difficult to create a suitable lesson plan which is suitable for all the pupils within a classroom. The teachers were generally positive to the changes in the new curriculum (LK20) as it provides them with a lot of autonomy, although they generally don’t consider it much when planning their lessons, relying more on their own understandings of their pupils needs for English language development. The study concludes that the beliefs surrounding Extramural English expressed by the interviewed teachers is largely reflective of the literature surrounding the topic. The interviewed teachers have a nuanced understanding of how engagement with Extramural English activities effect their pupils’ English development. However, there is some hesitation expressed by the teachers about bringing pupils’ extramural interests into the classroom. Denne avhandlingen hadde som mål å utforske norsk mellomtrinns læreres forståelser og erfaringer rundt deres elevers engasjement med engelsk utenfor klasserommet, og tilnærmingene lærerne bruker i klasserommet med tanke på disse troene. Studien involverte intervjuer med fire mellomtrinns lærere. Resultatene indikerer at alle de fire intervjuobjektene oppfatter at deres elever engasjerer seg med engelsk utenfor klasserommet på en rekke forskjellige måter. Deltakerne delte ulike aktiviteter som de opplever at elevene engasjerer seg i, som å se på TV-serier, filmer, lese både online og offline, lytte til musikk, spille videospill og bruke sosiale medieplattformer, samt å snakke med engelskspråklige foreldre eller jevnaldrende. De intervjuete lærerne tror generelt at engelsk utenfor klasserommet har en positiv effekt på elevenes engelskspråklige utvikling, samt at det fungerer som en motivasjonskraft for å lære engelsk. På den annen side, uttrykte lærerne noe skepsis om hvorvidt denne motivasjonen oversettes til klasserommet. En bekymring uttrykt av intervjuobjektene er at forskjeller i erfaringer med engelsk utenfor klasserommet skaper store forskjeller innenfor et klasserom, noe som gjør det vanskeligere å skape en egnet undervisnings plan som passer for alle elevene i klassen. Lærerne var generelt positive til endringene i den nye læreplanen (LK20) ettersom den gir dem mye autonomi, selv om de generelt ikke tar den i betraktning i noe stor grad når de planlegger undervisningstimene sine, ettersom de stoler mer på sin egen forståelse av elevenes behov for engelskspråklig utvikling. Studien konkluderer med at forståelsene rundt engelsk utenfor klasserommet som er uttrykt av de intervjuete lærerne i stor grad er reflektert i litteraturen rundt emnet. De intervjuete lærerne har en nyansert forståelse av hvordan engasjement med engelsk utenfor klasserommet påvirker elevenes engelskspråklige utvikling. Imidlertid uttrykker lærerne noe nøling når det gjelder å bringe elevenes interesser fra utenfor klasserommet inn i klasserommet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleExtramural English: Teacher’s perceptions and approachesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel