Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteineger, Agnethe Elisabeth
dc.contributor.authorHansen, Pernille Nyborg
dc.date.accessioned2023-10-11T08:35:03Z
dc.date.available2023-10-11T08:35:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095706
dc.description.abstractI studien undersøker jeg hvordan et utvalg lærerutdannere på barnehagelærer- og lærerutdanningen forstår begrepet og fenomenet høytidsmarkering. For å undersøke problemstillingen har jeg gjennomført fire kvalitative intervjuer av lærerutdannere, som blir drøftet i lys av relevant faglitteratur og tidligere forskning. Oppgavens formål har vært å undersøke problemstillingen: «Hvordan forstår lærerutdannere høytidsmarkering i skole og barnehage, og hvordan påvirker dette undervisningen på universitetene?» Følgende forskningsspørsmål har blitt brukt for å undersøke, samt strukturere og utfylle problemstillingen: 1) Hvordan defineres «markering av høytid»? 2) Bør en markere høytider i skole og barnehage? 3) Hvordan kan man markere høytider? 4) Hvorfor legges det mer vekt på høytidsmarkeringer i barnehagen enn i skolen? Høytidsmarkeringer er et tema det ikke har vært et fokus på gjennom studiet, og jeg ønsket derfor å undersøke dette nærmere. Datamaterialet i studien er grundig transkribert ved hjelp av programmet F4Transcript før det ble kodet og kategorisert ved hjelp av programmet hyperRESEARCH. En av styrkene i denne oppgaven er at jeg har hatt muligheten til å intervjue flere fagfolk som selv har forsket på høytider og høytidsmarkeringer i barnehage og skole, noe som har ført til reflekterte og gjennomtenkte svar. Ut ifra studiens hovedfunn har jeg funnet ut at høytidsmarkeringer kan være en utfordrende arbeidsmetode, men noe som bør gjennomføres i både barnehage og skole, ettersom det er pedagogisk verdifullt og gir elevene muligheten til å oppleve en stor del av deres liv, uansett religiøs tilhørighet eller livssynsmessig bakgrunn. Det er mange betraktninger en må ta stilling til både før, under og etter gjennomføringen av markeringen, slik som når, hvor og hvordan den skal gjennomføres. Gjennom denne oppgaven ønsker jeg å bidra med forskning på et lite utforsket tema innenfor det religionsdidaktiske feltet, som jeg mener er viktig blir belyst. In this study, I examine how a selection of teacher educators on kindergarten teacher and teacher training programs understand the concept and phenomenon of holiday marking. To examine the thesis statement, I have conducted four qualitative interviews of teacher educators, which are discussed in light of relevant literature and previous research. The purpose of the study has been to investigate thesis statement "How do teacher educators understand holiday marking in schools and kindergartens, and how does this affect the curriculum at universities?" The following research questions have been used to investigate, as well as structure and complement the problem: 1) How is "marking of holidays" defined? 2) Should one mark holidays in school and kindergarten? 3) How can you mark holidays? 4) Why is it more emphasis placed on holiday markings in kindergartens than in schools? Holiday markings are a topic that has not been a focus throughout my studies, and I therefore wanted to investigate this in more detail. The data in the study was thoroughly transcribed using the program F4Transcript before being coded and categorized using the program hyperRESEARCH. One of the strengths of this thesis is that I have had the opportunity to interview several professionals who have themselves researched holidays and holiday markings in kindergartens and schools, which has led to reflected and well-thought-out answers. Based on the study's main findings, I have found that holiday markings can be a challenging work method, but something that should be implemented in both kindergartens and schools, as it is educationally valuable and gives students the opportunity to experience a large part of their lives, regardless of religious affiliation or philosophical background. There are many considerations that must be taken into account both before, during and after the holiday marking, such as when, where and how it will be carried out. Through this thesis, I want to contribute with research on a little-explored topic within the didactic field of religious education, which I believe is important to be illuminated.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleHøytidsmarkeringer i barnehage og skoleen_US
dc.title.alternativeHoliday Markings in Kindergarten and Schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel