Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorForssell, Henrik
dc.contributor.authorHadland, Kamilla
dc.date.accessioned2023-10-10T14:05:57Z
dc.date.available2023-10-10T14:05:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095562
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å fremstille en systematisk oversikt over nyere forskning på tiltak som fremmer matematikkferdighetene til elever som strever med faget. Problemstillingen er: Hvilke tiltak fremmer nyere forskning for elever som er i matematikkvansker? Metoden brukt i oppgaven er systematisk litteratursøk for å se på hvilke tiltak nyere forskning fremlegger for disse elevene. Det ble søkt i to databaser: ERIC og Education Source. Det systematiske litteratursøket er kategorisert som en «Review of Review» (Sutton et al., 2019). Studien min inkluderer fagfellevurderte meta-analyser og systematiske litteraturstudier innenfor tidsrommet januar 2013 til januar 2023, som presenterer tiltak for denne elevgruppen. Fem relevante studier ble identifisert. Hvorav tre fremmet eksplisitte instruksjoner og strategibasert instruksjonsopplæring som involverer læreren som modellerer strategier steg for steg, visuell representasjon av eksempler og aktiv deltakelse fra elevene. Elevene får veiledet øving og frekvente tilbakemeldinger. Fire studier brukte visuelle representasjonsformer som et tiltak for elever som er i matematikkvansker. Hovedtanken med visuelle representasjonsformer er å bruke representasjoner for å hjelpe elevene å forstå abstrakte begreper i matematikk, og gjøre utregninger synlige. To av studiene jeg har sett på presenterte tiltak som inneholdt nivå 2 i Response to Intervention, som er et identifikasjonssystem for å tilpasse undervisningen og intensive tiltak til elevene som strever med matematikk. Tre av studiene i oppgaven fremmet tiltak som handler om kognitive strategier. Kognitive strategier handler og å støtte elevene ved å bruke varierte kognitive og meta-kognitive teknikker for å formulere planer, velge strategier, lage visuelle representasjonsformer, reflektere over tankeprosesser og evaluere løsninger i problemløsning og talloperasjoner. Til slutt presenterte to av studiene jeg undersøkte tiltak som fordret bruk av teknologiske hjelpemidler. Digitale hjelpemidler kan være et verktøy som gir elevene varierte tilnærminger til et matematisk problem og gir muligheten til målrettede oppgaver, og gi en oversikt over hva eleven har fått til. Felles for tiltakene er at de krever en aktiv rolle fra både elev og lærer. Læreren må ha god kunnskap om elevens kunnskapsbase for å kunne tilpasse undervisningen og oppgaven etter elevens nivå. Disse tiltakene kan læreren eller spesialpedagogen iverksette i sin undervisning. Det kan være lurt å bruke flere tilnærminger samtidig for å støtte elevenes læring, som foreslått av Mononen & Lopez- Pedersen (2020). This systematic review examined which interventions recent research promotes for students with mathematical difficulties. The systematic review is categorized as a “review of review” (Sutton et al., 2019). Two databases were searched: ERIC and Education Source. I have reviewed peer- reviewed meta-analysis and systematic reviews published between January 2013 to January 2023, who presents interventions for children with Mathematical difficulties. The search resulted in five studies who met the inclusion criteria defined in the study. Three of the studies promoted explicit instructions and strategy-based instructional training as interventions for children with mathematical difficulties. Explicit instruction involves the teacher modeling a strategy step by step for the students, presenting examples visually and actively involving the students in the process. The students receive guided practice and frequent feedback. Four studies used visual representations to support children in their learning in mathematics. The main idea behind visual representations is to use representations to help students understand abstract concepts in mathematics and make calculations visible. Two of the studies presented Tier-2 in Response to Intervention, which is an identification system for adapting instruction and intensive interventions to students struggling with mathematics. Three of the studies promoted cognitive strategies as an intervention for children with difficulties in math. Cognitive strategies involve supporting student using varied cognitive and meta- cognitive techniques to formulate plans, choose strategies, create visual representations, reflect on thought processes, and evaluate solutions in problem solving and number operations. Finally, two of the studies I examined presented use of databased interventions. Digital aids can be a tool that provides student with various approaches to mathematical problem and allows for targeted task, as well as providing an overview of what the student has achieved. The interventions have in common that they require an active role from both the student and the teacher. The teacher must have knowledge of the student´s knowledge base to be able to create adapted teaching materials and tasks based on where the students are in their learning. These interventions can be implemented by the teacher or special educator in their teaching. Mononen & Lopez- Pedersen suggest that it is often wise to use more than one approach to support students learning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleTiltak for elever som er i matematikkvansker. En litteraturstudieen_US
dc.title.alternativeInterventions for students with mathematical difficulties - A systematic Reviewen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel