Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Harald
dc.contributor.authorGustavsen, Mina Ødemark
dc.date.accessioned2023-10-10T13:33:24Z
dc.date.available2023-10-10T13:33:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095557
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvordan oppgaveformuleringene i to læreverk på ungdomstrinnet legger opp til arbeidet med argumenterende skriving. Med innføringen av Kunnskapsløftet LK20 har med innførelsen av det tverrfaglige temaet «demokrati og medborgerskap» gitt argumentasjonens danningsdimensjon og ferdighetsaspektet en styrket plass i norskfaget. Forskning viser at elever strever med argumenterende skriving. Forskningen viser også at det er på ungdomstrinnet man finner den mest tradisjonelle bruken av lærebøker og at elevene bruker mye tid på å løse oppgaver i lærebøkene. Derfor har jeg i denne studien undersøkt problemstillingen: Hva slags arbeid med argumentasjon legger oppgaveformuleringene i lærebøkene opp til? Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse har jeg analysert 45 argumenterende oppgaver i to forskjellige læreverk for ungdomstrinnet. Begrepet argumenterende skriveoppgave er forsøkt operasjonalisert gjennom tidligere teori og forskning. Funnene viser at de to læreverkene har flest argumenterende oppgaveformuleringer som uttrykker et formål. Skriveoppgaver med fokus på form, som vil si at elevene gis veiledning eller støtte inn i den argumenterende sjangeren opptrer i moderat form. Oppgaveformuleringene har derimot lite fokus på eksplisitt støtte i stillasbygging og veiledning. Tilslutt viser det seg at oppgaveformuleringer med en tydelig mottaker nesten ikke er eksisterende i læreverkene. Hovedfunnet i denne studien er at de argumenterende oppgaveformuleringene i læreverkene kun i noen grad legger opp til argumenterende skriving. Dette gjennom autentiske og ikke autentiske skrivesituasjoner ved at ulike situasjonsvariabler som formål, mottaker og form spesifiseres i ulik grad. The aim of this study has been to examine how the tasks of two educational teaching books at secondary school teach the academic work with argumentative writing. The curriculum Kunnskapsløftet LK20, has strengthen the formative dimension of argumentation and the skill aspect`s position. Research shows that students struggle with argumentative writing. Research also shows that the most traditional use of textbook material is found at secondary school, and that students at this level spend a lot of time solving tasks from the textbooks. Therefore, this study aims to answer the following research question: What kind of argumentative work do the tasks in the educational teaching books lead to? Through a qualitative content analysis, this study analyses 45 argumentative secondary school tasks from two different educational teaching books. The concept of argumentative writing has been attempted operationalized through previous theory and research. The findings shows that the argumentative tasks in the two teaching books mostly express a purpose. Tasks with focus on form and structure, meaning that the students are given guidance or support in the argumentative genre appears in a moderate form. On the other hand, do the tasks provide little focus on explicit support in scaffolding and guidance. Finally, it appears that the tasks with a clear recipient are almost non-existent in the educational teaching books. The main finding in this study is that through authentic and non-authentic writing situations where different variables such as purpose, percipient and form is specified to a various degree. Therefore, the two educational teaching books do to only some extent facilitate for argumentative writing.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleHva slags arbeid med argumentasjon legger oppgaveformuleringene opp til? En kvalitativ innholdsanalyse av to lærebøker på ungdomstrinneten_US
dc.title.alternativeWhat kind of argumentative work do the tasks in the educational teaching books lead to? A qualitative content analysis of argumentative secondary school tasks from two different educational teaching booksen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel