Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFredriksen, Bendik
dc.contributor.authorGrøtteland, Kristian Reite
dc.date.accessioned2023-10-10T12:17:45Z
dc.date.available2023-10-10T12:17:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095509
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven er at sang har blitt en nedprioritert aktivitet i skolen, fordi den ikke lenger er nevnt i Overordnet del av læreplanen. Det viser seg at sang er viktig for mange mennesker og bidrar til å skape fellesskap og identitet. Denne oppgaven belyser to undervisningsmetoder i sangundervisning, nemlig arbeid med sangappen «Trall» og gitar. Gjennom aksjonsforskning har jeg designet to undervisningsopplegg og gjennomført dem i en femte klasse. Etter intervensjonene foretok jeg et gruppeintervju av fem elever for å høre deres opplevelser av forskjellen mellom de ulike metodene. Forskningsspørsmålene for denne oppgaven er: «Hvordan kan bruken av sangappen «Trall» og gitarspilling i sangundervisning ha innvirkning på klasseledelsen i musikklasserommet, og hvordan opplever elevene forskjellen mellom disse metodene?» «Hvilke kunnskaper trenger læreren og elevene i møtet med sangappen «Trall» og gitar?» Det teoretiske grunnlaget er begrepene klasseledelse og TPACK-modellen, der jeg i denne oppgaven bruker det teoretiske grunnlaget til å undersøke hva som forutsetter god musikalsk klasseledelse og hvilke kunnskaper læreren og elevene trenger i et klasserom der teknologi blir integrert. Jeg kommer også inn på tidligere forskning om sang i klasserommet og musikkopplevelser. Funnene fra aksjonsforskningen viser at appen gir læreren muligheter til å ha oversikt over elevene, siden den krever færre kunnskaper som kan ta bort fokuset. «Trall» gir også mulighet for at elevene kan synge til et profesjonelt komp. Samtidig er sangen «låst» til appen og begrenser sanginnlæringsmulighetene, fordi toneart eller tempo ikke kan endres. Elevenes oppmerksomhet var rettet mot skjermen, så alle musikkfaglige beskjeder jeg ga gikk upåaktet hen. Timen med gitar krever flere kunnskaper hos læreren, der kunnskap om instrumentferdigheter, tekstmemorering og stemmebruk er sentrale. Elevene opplevde timene forskjellig, der noen likte å lære sangen ved hjelp av appen på grunn av at de hadde tekst på skjermen. Det kan ha ført til at de opplevde mer mestring. Noen elever uttrykte at de likte timen med gitar fordi det var uten skjerm og det ga dem en «annerledes følelse», som kan tolkes til at de fikk en dypere musikkopplevelse ved bruk av gitar enn appen «Trall» i sanginnlæring. The background of this study is that singing has become a deprioritized activity in schools, as it is no longer mentioned in the Core Curriculum (Overordnet plan). However, singing isfound to be important for many individuals as it can contribute to fostering a sese of community and identity. This research project focuses on two teaching methods in singing instruction, namely the utilization of the “Trall” singing app and guitar playing. Through action research, I have designed the two teaching approaches and implemented them in a fifth-grade classroom. Following the interventions, I conducted a group interview with five students to gather information of their experiences and perceptions of the differences between the two methods of teaching. The research question for this study are as follows: 1. “How can the use of the “Trall” singing app and guitar playing in singing instruction impact classroom management in the music classroom, and how do students experience the differences between these methods?” 2. “What knowledge bases do teachers and students require when engaging with the “Trall” app and guitar” The theoretical foundation of this study revolves around the concepts of classroom management and the TPACK-model, examining the prerequisites for effective musical classroom management and the necessary knowledge for teachers and students in a classroom where technology is integrated. Previous research on singing in the classroom and music experiences is also explored. The findings from the action research reveal that the app provides teachers with opportunities to have an overview of the students, as it requires fewer skills that could divert their attention. “Trall” also allows students to sing along with a professional accompaniment. However, the app restricts the learning possibilities of singing since the key and tempo cannot be altered. The students were fixated on the screen, so any musical instruction I provided was not noticed. The guitar lesson requires the teacher to have additional knowledge, such as instrument skills, memorization of lyrics and vocal singing techniques. The students had varying experiences with the lessons, with some enjoying learning the song using the app due to the presence of on-screen lyrics. This may have led to a sense of achievement. Some students expressed their fondness for the guitar lesson because it was screen-free and provided a “different feeling”, which can be interpreted to give a musical experience in an analog format.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.title"Det ga meg mer innlevelse" - appen "Trall" og gitar i sangundervisning - et kvalitativt aksjonsforskningsstudie med gruppeintervju av eleveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel