Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPajchel, Katarina
dc.contributor.authorFagerland, Ruben Vinje
dc.date.accessioned2023-10-10T11:14:03Z
dc.date.available2023-10-10T11:14:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095472
dc.description.abstractSamfunnet er i en situasjon hvor man progressivt må forholde seg mer til programmeringsrelaterte situasjoner. Skolen bør reflektere utviklingen som skjer i samfunnet, som gjør at dette ansvaret ligger på oss lærere. Gjennom studiet ble jeg inspirert til å utforske programmering fra et gruppeperspektiv. Det finnes allerede forskning på temaene i denne masteroppgaven separat, men det finnes så langt lite forskning som ser på hvordan gruppearbeid og naturfagundervisning med programmering samhandler. Hensikten er å utforske hvordan gruppearbeid tilrettelegger for samtale og engasjement i naturfagundervisning med programmering. For å se på dette skal jeg utforske disse forskningsspørsmålene; «Hvilket engasjement utrykker elevene i gruppearbeidet under naturfagundervisning med programmering? Hva inneholder elevsamtalene i gruppearbeidet under naturfagundervisning med programmering? Hvilke former for samarbeid opptrer i gruppearbeidet under naturfagundervisning med programmering?». Ved å kvalitativt undersøke gjennom observasjon etterfulgt av elevintervju skal jeg utforske engasjement, innhold i samtale og ulike former samarbeid. For å dokumentere disse undersøkelsene har elevene hatt GoPro-kamera på seg og et kamera plassert på en måte hvor jeg kan se hele klassen. På grunn av oppgavens omfang har jeg valgt å fokusere på et fåtall grupper for en dypere forståelse. Studien viser at gruppearbeid i naturfagundervisning med programmering har både muligheter og utfordringer. Elevene har for eksempel vist faglig engasjement under arbeidet. Den viser også at lærerne og elevene får bedre kapasitet til scaffolding om man holder gruppene små. I tillegg kan elevene bruke collaboration til å utnytte ferdigheter og kommunisere forskjellige perspektiv for å styrke hverandre. Om gruppene blir for store eller bruker co-operation på en feilaktig måte kan konsekvensen være et sprik i faglig engasjement og et fravær av faglig innhold i elevsamtale. Ettersom skolen undersøkelsene er utført på ikke skiller seg ut sosiokulturelt, ikke er en kjent problemskole og har en blanding av etnisiteter kan observasjonene være gjenkjennbare. Samtidig måtte man forsket videre ved bruk av kvantitative undersøkelser for å kunne generalisere observasjonene. Society is in a situation where you must progressively deal with more programming-related situations. The school should reflect the developments taking place in society, which places the responsibility on us teachers. While working on this degree I was inspired to explore the subject of programming from a group perspective. The topics of this study has already been researched separately, but so far there is not a lot of research that investigates how group work and science teaching regarding programming interact. The purpose of this study is to explore how group work facilitates conversation and engagement in science teaching regarding programming. To shed a light at this I will explore these research questions; "What engagement do students express in group work during science teaching with programming? What does student conversations in the group work contain during science teaching with programming? What forms of collaboration occur in group work during science teaching with programming?". By qualitatively investigate through observation followed by interviewing students, I will explore engagement, content of conversation and various forms of collaboration. To document these investigations the students wore GoPro cameras, and a camera was positioned in a way that I could see the whole class. Due to the scope of the task I chose to focus on a small number of groups for a deeper understanding. The study shows that group work in science teaching regarding programming has both opportunities and challenges. The students have, for example, shown academic engagement for programming. It also showed that teachers and students are better equipped for scaffolding if you keep students in small groups. In addition, students can use collaboration to utilize skills and communicate different perspectives that strengthen each other. If the groups are too large or use co-operation in an inefficient way, the consequence may be a gap in academic engagement and an absence of academic content in the students’ discussions. As the school in which the investigations were carried out does not stand out socio-culturally, is not a known problem school and has a mixture of ethnicities, the observations can be recognisable in other schools. At the same time, further research needs to be done using quantitative surveys to be able to generalise the observations.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleHvordan tilrettelegger gruppearbeid for samtale og engasjement i naturfagundervisning med programmering?en_US
dc.title.alternativeHow does group work facilitate conversation and engagement in science teaching regarding programming?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel