Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFredriksen, Bendik
dc.contributor.advisorVarkøy, Øivind
dc.contributor.authorEmmelthun, Lars Anfrido
dc.date.accessioned2023-10-10T08:33:59Z
dc.date.available2023-10-10T08:33:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095393
dc.description.abstractKomponering ved hjelp av digitale verktøy har blitt vanlig både i utdanning og i det profesjonelle musikkliv. Dette er en teoretisk oppgave som undersøker hvilke muligheter som tilbys av Logic Pro og Chrome Music Lab til kreativt arbeid. I denne teksten kobler jeg sammen tilhengere av musikkteknologien med stemmer som stiller seg kritisk til musikkteknologiens påvirkningskraft. Den førstnevnte gruppen mener at digitale verktøy er demokratiserende, mens de kritiske mener teknologien har for mye makt i kreative prosesser. Det interessante er at alle enes om at musikkteknologien bidrar til innramming av kreativitet, men de strides når det kommer til om dette er fruktbart for den kreative prosessen. Jeg går igjennom litteratur fra estetikken, musikkteknologien og didaktikken, og resultatene fra analysen av i de nevnte programmene presenteres i denne oppgaven. Analyseverktøyet er hyppig brukt for å vurdere digitale verktøys relevans i pedagogiske kontekster med hensyn blant annet brukervennlighet og relevans. Resultatene fra analysen viser at de mulighetene til kreativt arbeid som tilbys i programmene varierer, spesielt Logic Pro varierer i forhold til kompetansen til brukeren. Det vil si at elever med høy teknisk- og musikalsk kompetanse vil sannsynligvis få flere tilbud sammenliknet med mindre kompetente brukere. Chrome Music Lab derimot fremstår mer pedagogisk og inkluderende med relativt like tilbud. I midlertidig taper sistnevnte noe terreng til Logic Pro når det kommer til den autentiske opplevelsen ved å komponere. Logic Pro er også i større grad preget av Barry Schwartz´ teori om hvordan flere valgmuligheter faktisk minsker friheten til brukeren, dette kaller han tilbudsparadokset. I denne oppgaven problematiserer jeg at disse programmene er skapt av Google og Apple, den eksistensielle filosofen Byung-Chul Han peker på at samfunnet vårt i dag er preget av turbokapitalisme. Dette økonomiske systemet fremmer effektivitet, som påvirker folkehelsen og kunsten ifølge filosofen. Videre forstås effektivitet i denne oppgaven som en motsetning til motstand. Logic Pro og Chrome Music Lab er skapt av disse kapitalistiske kreftene, det er noen kritiske forskere på musikkteknologi som finner dette problematisk fordi de argumenterer fra eksistensielt ståsted, mens andre velger å se på de digitale verktøys praktiske betydning. Music making supported by music technology has become more common over the years in both education and in the music industry. In this paper I discuss researchers who support music technology for creative pedagogical use, and those who criticize the influence from the music technology. The first mentioned researchers believe that digital tools are and can be positive regarding democratizing music making, whereas the critical voices are concerned about the power the technology has on the students. What is interesting regarding these two points of views is that they all agree on the fact that music technology contributes to a limitation on creative work. However, they differ if this is positive for the composition or not. I review literature from the research fields of aesthetics, music technology and didactics, additionally I analyze Logic Pro and Chrome Music Lab using an analyze tool that is often used to assess such programs or applications regarding user-friendliness and relevance. The results from the analyze showed that the programs offer different possibilities to different competence level. Meaning that a student with high technical competence and high music competence possibly will receive better options compared to their less qualified counterparts. Chrome Music Lab is on the other hand more pedagogical and inclusive but compared to Logic Pro it loses when it comes to the authentic experience with composing. Logic Pro is influenced by Barry Schwartz´ theory on how more options make us less free, this is what he calls the paradox of choice. In this paper I discuss that these programs are created by Google and Apple, Byung-Chul Han refers our system as turbocapitalism. This economic system stands for effectiveness, which affect physical- and mental health as well as art. The mentioned philosopher understands effectiveness as the opposite to resistance. Logic Pro and Chrome Music Lab are created by these forced of capitalism, some critical research view this as problematic from and existential point of view, while others view this from a practical point of view.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleMusikkteknologi og kreativitet - En analytisk og teoretisk drøftelse av muligheter for skapende arbeid med to digitale verktøyen_US
dc.title.alternativeMusic technology and creativity - An analytic and theoretical discussion of opportunities concerning creative work with two digital toolsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel