Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovik, Ellen Konstanse
dc.contributor.authorEinarsen, Selma Danbolt
dc.date.accessioned2023-10-10T08:23:40Z
dc.date.available2023-10-10T08:23:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095385
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever på ungdomstrinnet opplever å samarbeide på vurdering i matematikk. Forskning (Laal & Ghodsi, 2012; Johnson & Johnson, 1974; Johnson & Johnson, 1999; Felder & Brent, 2007) har vist at samarbeidslæring kan føre til høyere faglige resultater, utvikle sosial kompetanse, redusere stress og øke selvtillit. Flere og flere lærere tar i bruk samarbeidslæring i klasserommet, men foreløpig benytter få dette på vurderinger i matematikk (Jacobs & Chase, 1992). Jeg ønsker derfor å finne ut om elevene opplever at de positive utfallene ved samarbeidslæring også gjelder i en vurderingssituasjon i matematikk. I denne studien har jeg vektlagt forskning om samarbeidslæring, samt sosiokulturell teori og relevant teori om vurdering, stress og motivasjon. Forskningsspørsmålene oppgaven belyser er: F1: Hvordan opplever elevene stress i forbindelse med samarbeidsprøve? F2: Hvordan opplever elevene motivasjon i forbindelse med samarbeidsprøve? F3: Hvordan opplever elevene egen matematisk prestasjon i forbindelse med samarbeidsprøve? Som datainnsamlingsmetode er det brukt mixed methods, en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ metode. Utvalget består av fire klasser på ungdomstrinnet, som har svart på en spørreundersøkelse, og tre grupper á 5 elever som har deltatt på fokusgruppeintervju. Funnene fra spørreundersøkelsen viser at de fleste elevene satt igjen med en positiv opplevelse av å samarbeide på en vurdering i matematikk. Majoriteten likte å samarbeide, opplevde et godt samarbeid med partneren sin og stresset mindre på prøven. Resultatene viser at elevene opplevde å lære noe nytt under prøven, og opplevde å prestere bedre med en annen. Allikevel var det noen unntak. Det viste seg at det hadde stor betydning for elevene om de ble satt sammen i par etter faglig nivå eller vennskap. Videre kom det frem at klassemiljø og tid elevene har gått sammen har betydning for elevenes opplevelse av samarbeidsprøve. This thesis aims to investigate how students in the lover secondary level experience collaborating on an assessment in mathematics. Research (Laal & Ghodsi, 2012; Johnson & Johnson, 1974; Johnson & Johnson, 1999; Felder & Brent, 2007) has shown that cooperative learning can lead to higher academic achievement, develop social competence, reduce stress, and increase self-confidence. More and more teachers are using cooperative learning in the classroom, but currently, few use it for assessment in mathematics. Therefore, I want to study if students experience that the same positive outcomes of cooperative learning, also will apply in an assessment situation in mathematics. In this study, I have emphasized research on cooperative learning, as well as theories on assessment, stress, and motivation. The research questions the thesis will address are: F1: How do students experience stress in connection with a collaborative test? F2: How to students experience motivation in connection with a collaborative test? F3: How do students experience their own mathematical performance in connection with a collaborative test. As data collection method, a mixed method has been used, a combination of quantitative and qualitative methods. The sample consists of four classes, where all students have answered to a survey, and three groups of 5 students have participated in a focus group interview. The findings from the survey showed that most students had a positive experience of collaborating on an assessment in mathematics. The majority enjoyed to collaborate, experienced good collaboration with their partner, and had less stress during the assessment. The results showed that students felt they learned something during the test and felt they performed better with another student. However, there were some exceptions. It turned out to be of great importance to the students whether they were paired together based om academic achievement or friendship. Furthermore, it emerged that the classroom environment and the time the students had spent together had an impact on their experience of the collaborative test.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleElevenes opplevelse av samarbeidsprøve i matematikken_US
dc.title.alternativeStudents experience of collaborative assessment in mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel