Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRognes, Andrè
dc.contributor.authorBurud, Andrea
dc.date.accessioned2023-10-09T11:52:20Z
dc.date.available2023-10-09T11:52:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095261
dc.description.abstractDenne masteroppgaven belyser hva som er grunnskolelæreres meninger om lekens betydning i matematikk for å skape kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. Lekens plass i skolen er et tema som er interessant, da den ser ut til å være mindre til stede i skolen enn hva forskning skulle tilsi at den burde være. Vi kan se at leken kan ha en positiv effekt på barns læring av matematikk, men kan også fungere som et bindeledd mellom barnehagen og skolen, og dermed bidra til kontinuitet i overgangen. I den forbindelse har hensikten med denne studien vært å undersøke nærmere hva lærere i begynneropplæringen mener om lekens betydning i skolesammenheng. Det er brukt kvalitativ forskningstilnærming, hvor det har blitt gjennomført intervjuer med fire lærere fra 1. og 2.trinn. Funnene fra det innsamlede datamaterialet tyder på at lærerne mener leken har stor betydning for elevene de første skoleårene. Fra funnene kan en se at lærerne ser nytteverdien en lekende tilnærming til matematikk kan ha, og at det kan bidra til en bedre overgang fra barnehage til skole for elevene. Lærernes meninger antyder dermed at det er en sammenheng mellom å bruke en lekende tilnærming til matematikk og samtidig bygge bro fra elevenes tidligere erfaringer fra barnehagen. Flere positive sider ved lek blir fremstilt fra informantene gjennom at det vil foregå bevegelse, samhandling med andre elever og voksne og samtidig skape læringsstunder. Likevel, trekkes det frem flere hindringer som kan gjøre det problematisk for lærere å gjennomføre undervisningen slik de ønsker. Her legges det vekt på lite kunnskap, ledelse og press fra høyere hold. This master’s thesis illuminates primary school teachers’ opinions about the importance of play in mathematics to create continuity in the transition from kindergarten to school. The role of playing in schools is an interesting topic, as it seems to be less present in schools than what research would suggest it should. We can see that playing might have a positive effect on children’s learning of mathematics, but playing can also function as a link between kindergarten and school, thus contributing to continuity in the transition. With this in mind, the purpose of this study has been to examine in depth more what teachers in early schooling think about the importance of play in a school context. A qualitative research approach has been used, where four interviews have been conducted with teachers from 1st and 2nd grade. The findings from the collected data indicate that the teachers believe that play is of importance to pupils in the first years of school. From the findings, it can be seen that the teachers acknowledge the value a playful approach to mathematics can have, and that it can contribute to a better transition for the pupils. The teacher’s opinions thus suggest that there is a connection between using a playful approach to mathematics and at the same time build bridges from the pupils´ previous experience from kindergarten. Several positive aspects of playing are presented by the informants through the fact that there will be movement, interaction with other pupils and adults, and at the same time create learning moments. Nevertheless, several obstacles are highlighted that can make it problematic for teachers to carry out the teaching as they wish. Here, the emphasis is on inadequate knowledge, management and pressure to perform on political leads.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleLek i matematikkundervisningen de første skoleåreneen_US
dc.title.alternativePlaying in the mathematics teaching the first school yearsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel