Show simple item record

dc.contributor.advisorHelsvig, Kim Gunnar
dc.contributor.authorBugge, Ingrid
dc.contributor.authorStrand, Kine
dc.date.accessioned2023-10-09T11:35:54Z
dc.date.available2023-10-09T11:35:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095255
dc.description.abstractDenne kvalitative masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg ungdomsskolelærere oppfatter og erfarer implementeringen av folkehelse og livsmestring i samfunnsfag. Hensikten med oppgaven er å sette lys på utfordringene som lærere møter i dette arbeidet, og om lærerne mener at det er noen elevgrupper som drar mest nytte av denne undervisningen. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer av seks samfunnsfagslærere på ungdomsskolen som metode for datainnsamling. Masteroppgaven tar kun utgangspunkt i et lite utvalg av informanter, og funnene i studien vil dermed ikke kunne generaliseres for andre studier i fremtiden. Likevel håper vi at funnene kan løfte frem viktige aspekter ved arbeidet med det tverrfaglige temaet i skolen. De mest sentrale funnene fra datamaterialet viser at informantene er positive til innføringen av folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen, og mener dette passer naturlig inn i samfunnsfaget. Likevel viser informantene til flere utfordringer som oppstår i dette arbeidet. Flere opplever det tverrfaglige temaet som et komplekst og vagt tema som er vanskelig å konkretisere og arbeide med i praksis, grunnet læreplanens beskrivelser. Informantene etterlyser derfor klarere retningslinjer i læreplanen for å tydeliggjøre hvilke forventinger som ligger i lærerens oppgaver knyttet til undervisningen om folkehelse og livsmestring i samfunnsfag. I tillegg vektlegger informantene et ønske om mer opplæring, veiledning og ressurser som kan bidra til å konkretisere innholdet i undervisningen. Dette kan legge til rette for at lærere har større forutsetninger for å lykkes i arbeidet med å gjennomføre god undervisning i folkehelse og livsmestring som treffer alle elevgrupper. This qualitative master´s thesis examines how a selection of lower-secondary school teachers perceive and experience the implementation of health and life skills in social studies. The purpose of the study has been to shed light and gain further knowledge regarding the challenges that teachers face when working with the implementation, and whether they believe that there are certain groups of pupils who benefit the most from this method of teaching. Semi-structured interviews were conducted with six social studies teachers at the lower-secondary school as a method of data collection. As a result of the sample methodology utilized, the findings of this study cannot be generalized beyond the context of this thesis. Nevertheless, it is intended that the findings can highlight important aspects of working with the interdisciplinary topics in schools. The most significant findings from the research show that overall, the participants were positive regarding the introduction of health and life skills as an interdisciplinary topic, and furthermore, that this topic has a natural suitability for integration into social studies. However, the participants did additionally emphasize several challenges that arise when working with this topic. Firstly, several of the participants perceive the interdisciplinary topic was complex, and vaguely described in the curriculum. This was described as posing a practical challenge for participants when attempting to define and conceptualize the topic for teaching purposes. Resultantly, the participants suggested that clearer expectations for teaching health and life skills in social studies, would be beneficial. In addition, the participants emphasized that more training, guidance, and provision of external learning recourses would contribute to assisting the conceptualization of the topic and its practical implementation. This can facilitate teachers in achieving greater success in delivering good teaching in health and life skills that extends to a wide range of pupil groups.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleFolkehelse og livsmestring i samfunnsfag: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres opplevelse og erfaring med implementeringen av folkehelse og livsmestring i samfunnsfagundervisningenen_US
dc.title.alternativeHealth and life skills in social studies A qualitative study of lower-secondary teachers´ perceptions and experiences with the implementation of health and life skills in social studiesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record