Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMashreghi, Sepandarmaz
dc.contributor.authorBjerkelund, Martin
dc.contributor.authorRundhaug, Håkon
dc.date.accessioned2023-10-09T08:30:23Z
dc.date.available2023-10-09T08:30:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095173
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler lærerens vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget. Oppgavens formål er å belyse den store variasjonen i læreres vurderingspraksis i faget, og hvorvidt de merker endringer i undervisning- og vurderingspraksis etter innføringen av den nye læreplanen (LK2020). Oppgavens problemstilling er «Har lærere opplevd endringer i sin vurderingspraksis i kroppsøving etter innføringen av den nye læreplanen?». Tidligere forskning og teori danner grunnlaget for vårt prosjekt, vi har undersøkt om de samme tankene og utfordringene rundt de ulike aspektene ved vurdering i kroppsøving er gjeldende for vårt utvalg. Det er blitt gjennomført kvalitative intervjuer med fire kroppsøvingslærere, med varierende erfaring og formell kompetanse. Samtlige lærere har undervist under den tidligere læreplanen (LK06), og har i varierende grad gjort endringer i sin undervisning- og vurderingspraksis etter fagfornyelsen. Deres tanker og refleksjoner rundt vurdering i kroppsøving, og den nye læreplanen, danner grunnlaget for analyse av ulike aspekter med vurdering i kroppsøving og utfordringene kroppsøvingslærere møter på når de skal gjøre gode vurderinger i faget. Resultatene antyder at det er store forskjeller i hvordan ulike lærere, og ulike skoler jobber med å bryte ned den nye læreplanen i kroppsøving. Det kommer også frem at lærerne prioriterer andre fag, med mer håndfast vurderingsmaterialet, foran vurdering og for- og etterarbeid i kroppsøving. Enkelte av lærerne mener den nye læreplanen er tydeligere enn den forrige læreplanen, mens andre mener at den nye læreplanen er såpass vid og generell at det er vanskelig å få noe støtte til hvordan en skal undervise og vurdere i faget. Det kommer frem i resultatene at de lærerne som har brukt mest tid på å sette seg inn i den nye læreplanen, er de som er mest positive til fagfornyelsen. Det er også disse lærerne som har gjort flest endringer i sin praksis. Resultatene viser også til at det er en tendens til at vurderingspraksis blir reprodusert lokalt på hver skole, og at de yngre lærerne føyer seg etter de som har lengre fartstid og mer erfaring på skolene. This master's thesis focuses on teachers' assessment practices in the physical education subject. The purpose of the study is to shed light on the significant variation in teachers' assessment practices in the subject, and whether they noticed any changes in their teaching and assessment practices after the introduction of the new curriculum (LK2020). The research question of the thesis is; "Have teachers experienced changes in their assessment practices in physical education after the introduction of the curriculum renewal?" The project is based on previous research and theory, and we have investigated whether the same ideas and challenges regarding the different aspects of assessment in physical education apply to our sample. Qualitative interviews were conducted with four physical education teachers, with varying experience and formal qualifications. All the teachers have taught under the previous curriculum (LK06), and to varying degrees, have made changes in their teaching and assessment practices after the introduction of the new curriculum. Their thoughts and reflections on assessment in physical education and the new curriculum form the basis for the analysis of various aspects of assessment in physical education and the challenges that physical education teachers face in making good assessments in the subject. The results suggest that there are significant differences in how different teachers and schools work to break down the new curriculum in physical education. It also emerges that teachers prioritize other subjects with more tangible assessment materials over assessment and preand post-activities in physical education. Some teachers believe that the new curriculum is clearer than the previous one, while others believe that the new curriculum is so broad and general that it is difficult to get any support for how to teach and assess the subject. The results show that the teachers who have spent the most time familiarizing themselves with the new curriculum are the most positive about the curriculum renewal. These teachers have also made the most changes in their practices. The results also indicate a tendency for assessment practices to be reproduced locally in each school, and younger teachers follow those with more experience and longer tenure in the school.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleLæreres vurderingskompetanse i kroppsøving og endringer i vurderingspraksis etter innføringen av den nye læreplanenen_US
dc.title.alternativeTeachers' assessment literacy in physical education and changes in assessment practices after the introduction of the new curriculumen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel