Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBriseid, Eyvind Martol
dc.contributor.advisorBubikova- Moan, Jarmila
dc.contributor.authorBjerke, Henriette Laura
dc.contributor.authorThorvaldsen, Mia Finjarn
dc.date.accessioned2023-10-09T08:20:05Z
dc.date.available2023-10-09T08:20:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095166
dc.description.abstractDette masterprosjektet er skrevet ved fakultetet for lærerutdanning og internasjonale studier på OsloMet- storbyuniversitetet, og tar for seg studieretningen grunnskolelærerutdanning 1-7 med fordypning i begynneropplæring i matematikk. Problemsstillingen vi har undersøkt er: Hvordan forstår og anvender lærere uteskole i matematikk i begynneropplæringen? For å besvare denne problemstillingen har vi valgt å ta utgangspunkt i to forskningsspørsmål: 1. Hvordan anvender lærere et gitt uteskoleopplegg i matematikk med temaet lengdemål? 2. Hvordan forstår lærere uteskolens betydning i matematikk i begynneropplæringen? Vi har brukt kvalitativ metode ved å intervjue seks lærere. Informantene er lærere i småskolen, og bruker uteskole jevnlig i undervisningen. Utvalget har en geografisk variasjon som strekker seg over tre kommuner i tre ulike fylker på Østlandet. Med tanke på at undervisningen skal ta hensyn til elevenes forutsetninger, jf. Opplæringslova (1998) har vi belyst teori og forskning på hvilke forutsetninger barn har når de kommer til skolen. Videre er oppgaven forankret i tidligere forskning og teori om muligheter og utfordringer ved uteskole, hvordan uteskole bidrar til fysisk aktivitet og på hvilken måte lengdemål i matematikk egner seg på uteskole. Vi har funnet ut at informantene våre har en forståelse av uteskole som en turdag hvor de både vektlegger faglig læring og sosial læring. Samtlige trekker frem at matematikken er mer tilgjengelig ute, fordi naturen og omgivelsene kan bidra til mer autentisk læring. Informantene trekker også frem at temaet måling ofte blir brukt utendørs. Dette begrunner de med at uterommet har et rikt mangfold av konkreter som kan brukes som ikke-standardiserte målenheter. I tillegg er måling en praktisk aktivitet, som egner seg godt ute og krever ofte litt mer plass enn i klasserommet. Uterommet er fullt av konkreter som er viktig i begynneropplæringen, for det kan lette innlæringen fordi det hjelper den abstrakte matematikken til å bli mer konkret. Informantene opplever at flere elever ikke alltid klarer å konsentrere seg inne i klasserommet, og ser på uteskole som et viktig verktøy slik at elevene opprettholder konsentrasjonen. De opplever at elevene holder på konsentrasjonen lengre når de får være fysisk aktive. Våre funn viser at frilek har en sentral plass på uteskole. Dette begrunner informantene med de bruker leken for å bygge sosial kompetanse og klassemiljø. Vi har også sett på hvilke forutsetninger som må være på plass for at uteskole skal kunne gjennomføres på en god måte, og vi har funnet ut at god planlegging er nøkkelen. Dette inkluderer at elevene må planlegge hvilke klær som er passende i forhold til været, lærerne må planlegge en dag hvor det er nok voksne til stede og planlegge hva som trengs av utstyr. Når disse forutsetningene er på plass, opplever lærerne uteskole som en viktig del av begynneropplæringen. Vi ser også behovet for ytterligere forskning på de akademiske gevinstene ved uteskole, og tror dette er nødvendig for at uteskole skal få en sentral plass i skolen. This master's thesis is written at the Faculty of Teacher Education and International Studies at OsloMet - Oslo Metropolitan University, and focuses on the primary school teachers' education program with a specialization in mathematics. The main issue we addressed in our thesis was: How teachers understand and use outdoor education in mathematics in their education. To answer our main question, we chose to focus on the following two research questions: 1. How teachers use a given outdoor education program in mathematics with the topic of measuring length? 2. How teachers understand the significance of outdoor education in mathematics in the education at primary level? We have used a qualitative method by interviewing six teachers. The informants are teachers at different primary schools who regularly use outdoor education in their teaching. The teachers are located in three municipalities in three different counties in Eastern Norway, which gives our research a geographical variation. Taken into to account, that teaching should be based on students' prerequisites Opplæringslova (1998) we have highlighted theory and research on what prerequisites children have when they start school. Furthermore, the thesis is anchored in previous research and theory on the opportunities and challenges of outdoor education, how outdoor education contributes to physical activity, and in what ways measuring length in mathematics is suitable for outdoor education. Our research implies that our informants understand outdoor education as an outdoor day, where they can emphasize both academic and social learning. All of our informants emphasize that mathematics is more accessible outside, as the nature and environment can contribute to more authentic learning. The informants also highlighted that the topic of measuring length often are used in outdoor education. They emphasize that the outdoor environment has a rich diversity of concrete objects that may be used as non-standard measuring units. In addition, measurement is a practical activity that is well suited for outdoor education, as it often requires more space than the classroom. The outdoor environment is full of concrete objects that may facilitate learning, since it can make abstract mathematics more concrete. According the informants experience, several students are not focusing well inside a classroom. Hence, an outdoor education can be an important tool for these students to maintain their concentration. From the informants' experience, students maintain their concentration for longer periods when they are physically active. Our findings show that the students should be allowed to play freely outside. The informants explain this with the students opportunity to build social skills and positive classroom environment. In our research, we also looked at the prerequisites that must be in place in order for an outdoor education to be carried out well. In this regard, our research shows that good planning is key element. On the one hand, the students must assess which clothes that are appropriate for the weather and on the other hand, the teachers must plan which necessary equipment that are required. When these prerequisites are in place, teachers experience outdoor education as an important part of early education. However, we see the need for further research on the academic benefits of outdoor education, and we believe that this is necessary for outdoor education to have a central place in primary schools.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleLæreres forståelse av uteskole i matematikk i begynneropplæringenen_US
dc.title.alternativeTeachers' understanding of outdoor education in the early yearsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel