Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorsen, Kirsten Elisabeth
dc.contributor.authorBerntsen, Ingunn
dc.date.accessioned2023-10-09T07:36:14Z
dc.date.available2023-10-09T07:36:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095139
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å se på hvilken måte elevers sosiale bakgrunn kan påvirke deres selvstendige læringsarbeid. LK20 oppfordrer til en elevaktiv rolle, der elevene skal tilegne seg selvstendige læringsstrategier slik at de på egenhånd kan anskaffe seg de kunnskaper de trenger i et komplekst samfunn. Det er grunn til å tro at den elevaktive rollen stiller høye krav til elevenes iboende kunnskaper og ferdigheter kan ha stor betydning, som kan bety at elever med en spesifikk form for kunnskaper og ferdigheter vil kunne mestre skolen i større grad enn elever som ikke har disse. Dette kan bety at elever som har en spesifikk form for sosial bakgrunn vil kunne mestre skolen i større grad enn elever som ikke har den samme formen for sosial bakgrunn. Tidligere forskning har vist at skolen er med på å reprodusere sosiale ulikheter. Flere forskere har ytret bekymring for om en slik elevaktiv rolle LK20 oppfordrer til, kan bidra til å reprodusere i større grad de sosiale ulikhetene mellom elevene. Jeg vil i denne oppgaven begrunne ulike relevante perspektiver som kan bidra til å belyse dette, ved å undersøke to ulike tilnærminger til sosiale ulikheter – en økonomisk og en kulturell – og se på selvregulert læring i et sosialt-kognitivt perspektiv. Ved å ha gjennomført kvalitative forskningsintervju med tre lærere på mellomtrinnet, har jeg undersøkt i hvilken grad lærerne opplever at elevenes sosiale bakgrunn spiller inn på deres selvstendige utviklingsarbeid. Gjennom undersøkelsen kommer det frem at elevenes motivasjon og grad av modenhet er av stor betydning for om de evner å arbeide selvstendig eller ikke. I denne sammenheng er faktorer som foreldrenes holdninger til skolen, elevenes opplevelse av skolen som nyttig, og elevenes grad av inkludering i klassen viktige for at elevene skal kunne arbeide selvstendig. Det vil kunne konkluderes med at elevenes sosiale bakgrunn til dels har betydning for disse faktorene. The purpose of this master`s thesis is to study how students` social backgrounds can affect their independent knowledge acquisition. The Norwegian curriculum (LK20) encourages an active student role, in which the students learn independent learning strategies, so that they can retrieve the knowledges they need in a complex society independently. There is reason to believe that in an active student role, the student`s social backgrounds can be important for their possibilities to work independently, as their inherent knowledge and skills are more important. This might imply that students that have specific type of social backgrounds will be able to master school to a greater extent than students that have a different type of social background. Earlier research shows that school is pays a role in the reproduction of social differences. Several researches have expressed concerns regarding wether an active student role, which LK20 encourages, can reproduce social differences. In this thesis, I will explain how social differences can be seen in an economic and a cultural perspective and look at self-regulated learning in a social-cognitive perspective. By interviewing three elementary school teachers, I have studied the teachers` experience of how students` social backgrounds affects their independence in class. This study provides evidence that student motivation and cognitive development is important to the way they manage to work in an independent way. In this context, factors such as parents’ attitudes and values, the students` experience of the relevance of school, and to what extent the students are included in the class, are important for students to be able to work in an independent way. There is reason to conclude that students` social backgrounds are of patial importance for these factors.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleLK20 - en læreplan for alle? En kvalitativ intervjustudie om sosiale ulikheter i skolenen_US
dc.title.alternativeLK20 – An Inclusive Curriculum? A Qualitative Study about Social Differences in Schoolsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel