Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaines, Colin
dc.contributor.authorAhmed, Hadia
dc.date.accessioned2023-09-29T08:14:35Z
dc.date.available2023-09-29T08:14:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092969
dc.description.abstractThis study looks at identity and belonging in three Muslim American young adult novels using the theory of George Shannon (1988) on how identity and belonging in multicultural literature is a process consisting of four stages. These stages reflect the experiences multicultural children go through in real life as well. The four stages begin with stage 1 where the multicultural child is rejected by both cultures he or she is a part of. In stage 2 the child is either forcibly or willingly part of one culture, but not the other. In the third stage the child tries to be a part of both cultures, but is met with challenges as the cultures are conflicting. Finally, in stage 4, the child is able to create an identity consisting of both cultures and is now happy being able to be a part of both cultures. Norway is getting more and more diverse. The importance of using multicultural literature in the classroom can be explained using Bishop’s (1990) mirrors, windows and sliding glass door metaphor. Literature can be a mirror where students see their own cultures reflected in what they read. This helps promote belonging as the readers feel like they too can be a part of the society. Literature can also be a window allowing students from one culture to read about a different culture. The window can also be a sliding glass door where the reader can walk through and be a part of the world they are reading about. The novels analyzed in this this study are Other Words for Home by Jasmine Warga (2019), Barakah Beats by Maleeha Siddiqui (2021), and You Truly Assumed by Laila Sabreen (2022). The novels show a diverse representation of Muslims, with protagonists that are respectively a Syrian immigrant, a Pakistani American and three Black Muslims. The characters in these novels go through the four stages in differing ways, sometimes skipping stages, moving backwards, or wanting to go beyond the stages. Denne oppgaven ser på identitet og tilhørighet i tre muslimske amerikanske ungdomsromaner ved bruk av teorien til George Shannon (1988) om hvordan identitet og tilhørighet i multikulturell litteratur er en prosess bestående av fire stadier. Disse stadiene reflekterer opplevelsene multikulturelle barn går gjennom i virkeligheten også. De fire stadiene begynner med stadium 1 hvor det multikulturelle barnet er avvist fra begge kulturene han eller hun er en del av. I stadium 2 er barnet enten tvunget til eller villig en del av den ene kulturen, men ikke den andre. I det tredje stadiet prøver barnet å bli en del av begge kulturene, men møter på utfordringer da kulturene er motstridende. Til slutt, i stadium 4, skaper barnet en identitet bestående av begge kulturene og er nå glad for å være en del av begge kulturer. Norge blir mer og mer mangfoldig. Viktigheten av å bruke multikulturell litteratur i klasserommet kan bli forklart ved bruk av Bishops (1990) speil, vinduer og skyvedører i glass metafor. Litteratur kan være et speil hvor elever kan se deres egen kultur reflektert i det de leser. Dette hjelper å fremme tilhørighet ved at leserne føler at de også kan være en del av samfunnet. Litteratur kan også være et vindu ved å la elever fra en kultur lese om en annen kultur. Dette vinduet kan også bli en skyvedør som leseren kan gå gjennom og bli en del av den verdenen de leser om. Romanene analysert i denne oppgaven er Other Words for Home av Jasmine Warga (2019), Barakah Beats av Maleeha Siddiqui (2021), og You Truly Assumed av Laila Sabreen (2022). Romanene viser en mangfoldig representasjon av muslimer, med hovedkarakterer som er henholdsvis en syrisk flyktning, en pakistansk amerikaner og tre svarte amerikanere. Karakterene i disse romanene går gjennom de fire stadiene på ulike måter, av og til blir stadiene hoppet over, karakterene beveger seg bakover, eller de har ønsker om å gå utover stadiene.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleFour Stages of Fitting In: Exploring Identity and Belonging in Three Muslim Young Adult Novelsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel