Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStovner, Roar Bakken
dc.contributor.advisorMånsson, Anders
dc.contributor.authorAasland, Marianne
dc.date.accessioned2023-09-29T08:07:25Z
dc.date.available2023-09-29T08:07:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092961
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hoderegning av divisjon. Selv om man i dagens samfunn har kalkulator og andre digitale verktøy som hjelper oss med både enkle og mer avanserte regnestykker, er hoderegning fremdeles en viktig ferdighet. Det kan utvikle tallforståelse, forståelse for algebra, det kan aktivisere hjernen og være med på å utvikle en god hjernehelse. Det er i tillegg viktig å kunne dobbeltsjekke om man regner riktig når man bruker kalkulator. Læreplanen legger også vekt på at hoderegning er en ferdighet man skal arbeide med i skolen. I denne oppgaven har jeg sett nærmere på hvordan et utvalg femte- og tiendeklassinger regner divisjon av positive heltall med null i rest, i hodet. Det har blitt gjennomført en hoderegningstest med 19 divisjonsoppgaver på totalt 49 femteklassinger og 38 tiendeklassinger. For å analyser elevbesvarelene har jeg utarbeidet et eget analyseverktøy som baserer seg på tidligere forskning på hoderegningsstrategier i divisjon og består av elleve hoderegningsstrategier. Analysen tok utgangspunkt i tre forskningsspørsmål, som handlet om hvor mange strategier hver enkelt elev brukte, hvilke strategier elevene brukt, og om elevene viste tilpasningsevner i valg av strategier når de løste oppgavene. Analysen viser at det er stor forskjell på femte og tiende trinn når det kommer til hvor mange oppgaver de klarer å løse riktig. På femte trinn fikk elevene hovedsakelig til fire oppgaver, mens på tiendetrinn fikk mange elever til alle oppgavene. I snitt brukte elevene på femte trinn 3,0 strategier, mens elevene på tiende trinn brukte 4,5 strategier. Fordelingen av hvilke strategier som ble brukt var lik på femte og tiende trinn. Tilpasningsevnene til elevene var varierende og så ut til å avhenge av oppgavetypen. Jeg diskuterer at elevene i stor grad oppfyller det læreplanen sier at elevene skal kunne, og totalt sett kan man si at elevene har funksjonelle ferdigheter i hoderegning av divisjon i forhold til alderstrinnet. Samtidig viser elevene også forbedringspotensial, og det vil være hensiktsmessig å arbeide mer med strategiutvikling i hoderegning av divisjon. This master’s thesis is about mental arithmetic and division. Today, calculators and other digital aids are very accessible, and one may think that mental arithmetic is an outdated knowledge. This is not the case. Mental arithmetic can help develop numeracy, understanding of algebra, it can activate the brain in a way that develops good brain health, and it is important to be able to check the answers the calculator give. Mental arithmetic is also mentioned in the Norwegian curriculum, which highlights the fact that pupils are supposed to develop their ability in mental arithmetic in school. In this thesis I have explored how a sample of fifth and tenth graders calculate division tasks with positive whole numbers with zero in reminder using mental arithmetic. A mental arithmetic test with 19 division tasks was completed by 49 fifth graders and 38 tenth graders. I developed an analysis tool to analyze the pupils’ responses, which was based on previous research strategies on mental arithmetic for division. The analysis tool contains eleven different strategies. The analysis is based on three research questions that ask how many strategies each pupil used, which strategies the pupils used, and whether the pupils were adaptable when they chose strategies when they were solving the tasks. The analysis showed that there is a big difference between the fifth graders and the tenth graders when it comes to solving the tasks correctly. The fifth graders mainly managed to solve the first four tasks of the test, while many of the tenth graders managed to solve all the tasks on the test. On average the fifth graders used 3,0 strategies each, and the tenth graders used 4,5 strategies. The distribution of strategies was quite similar between the fifth and the tenth grade. The students’ adaptability varied and seemed to depend on the type of task. I discuss that the pupils largely fulfil the requirements for mental division in the Norwegian curriculum and have functional skills in mental arithmetic of division, at least for their age group. Simultaneously, the pupils show potential for improvement, and working with strategy development in mental arithmetic of division will most likely benefit the pupils.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleEn kartlegging av elevers hoderegningsstrategier i divisjon på femte og tiende trinnen_US
dc.title.alternativeA Survey of Pupils’ Mental Arithmetic Strategies in Division in Fifth and Tenth Gradeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel