Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathisen, Steinar
dc.contributor.advisorØgrim, Leikny
dc.contributor.authorSakshaug, Margrethe
dc.date.accessioned2023-09-13T13:44:11Z
dc.date.available2023-09-13T13:44:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089194
dc.description.abstractSkoler som følger det samiske læreplanverket Kunnskapsløftet samisk opplever ofte at tilgang til nye lærebøker og digitale læremidler ikke følger utviklingen i revideringen av stadig nye læreplanverk. Med mer samisk innhold i det norske læreplanverket fra Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2020, etterlyser lærere over hele landet læremidler som kan hjelpe til med undervisning om samisk kultur, historie og språk. Hensikten med denne studien er å utvikle en modell til et digitalt læremiddel i samisk historie. Sammen med elever ønsker jeg å teste spillelementer, digitale verktøy og læringsressurser som kan brukes i et framtidig produkt for elever og lærere både i og utenfor det samiske kjerneområdet. Målet med modellen er at den skal stimulere til motivasjon, dybdelæring og ivareta samisk perspektiv. Metoden i studien er basert på designvitenskapelig forskning, inspirert av aksjonsforskning som tilnærming. Deltakerne i prosjektet har vært meg som deltakende forsker, og 12 elever som følger læreplanen historie, samisk plan i vg2. Elevenes gjennomføringer, testinger og evalueringer av iterasjonene i studien og undervisningsopplegget har bidratt til å finne designelementer til modellen. Modellen vi har kommet fram til, inneholder designelementer som var foreslått av meg, og som elevene selv har foreslått i iterasjonene. Disse har blitt testet ut i løpet av skoleåret, med bakgrunn i ulike emner i historiefaget på vg2. Studien viser at det kan være en styrke at lærerne og elevene er deltagere i designprosessen, spesielt i forhold til det samiske perspektivet. Det har også bidratt til at modellen er godt faglig forankret, og tilpasset målgruppen. I arbeidet videre er målet å finne samarbeidspartnere som kan utvikle modellen til et ferdig digitalt læremiddel i samisk historie: “Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis” (Tidsreise Sápmi, Norge og verden). Schools that follow the Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training - Sami often experience that new books and digital teaching aids do not follow the development in revisions of New National Curriculums. Sami contents have been implemented in The National Curriculum since National Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training 2006, and The Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training 2020 added more Sami contents in the Norwegian National Curriculums. Teachers all over the country are therefore searching for teaching aids to educate on Sami culture, history and language. The purpose of this study is to develope a model for a digital teaching aid in Sami history. Together with the students I want to test gaming elements, digital tools and teaching aids that can be used in a future product for students and teachers, both in and outside, the Sami core area. The purpose of the model is to stimulate and motivate deep learning, and to attain the Sami perspective. The study was conducted with Design Science, inspired by Action Research approaches. The participants in the study were me, as a action researcher, collaborating with tvelwe students following the Sami Curriculum in history, vg2. The participants’ implementations, testings and evaluations have contributed to finding designing elements for the model. The final model contains designing elements suggested by me and the students in three iterations. These have been tested during the school year in connection with different subjects in history, vg2. This study shows that it can be advantageous that teachers and students act as participants in the design process, particularly regarding the Sami perspective. This has also contributed to the model being professsionally anchored to the subject, and adapted to the audience. Further on the goal is to find collaborating partners to develope the project from a model to a fullfilled digital teaching aid in Sami history: «Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis” (Timetravels in Sápmi, Norway and the world).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleÁigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel