Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Monica
dc.contributor.authorHelgerud, Siri
dc.date.accessioned2023-09-13T12:45:13Z
dc.date.available2023-09-13T12:45:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089173
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan oppfatter barn 5-6 år sin egen skjermtid og bruk av digitale teknologier, og hva påvirker deres syn på dette? Bakgrunn: Med en stadig økning i bruk av digitale teknologier og skjermtid blant barn er dette temaet aktuelt i dagens samfunn. I mai 2022 kom helsedirektoratet med nye anbefalinger for skjermtid for barn som skiller på aktiv og passiv skjermtid. Tidligere forskning omfatter mange studier på barn med foreldre og andre omsorgspersoner som informanter, men få har brukt barna selv som informanter. Hensikt: Å få innsikt i barnas synspunkter, oppfattelser og opplevelser av sin skjermtid og bruk av digitale teknologier, og hva som påvirker deres syn på det. Teoretisk rammeverk: Studiens teoretiske rammeverk tar utgangspunkt i aktør-nettverksteori, da dette er en teori som fokuserer like mye på interaksjon mellom materielle aktører som menneskelige. Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen ble gjennomført av forskere fra den norske prosjektgruppen for DigiGen. Data ble samlet ved bruk av semistrukturerte intervjuer med barn både i grupper og individuelt. Resultat: Studien viser at nettbrett er den mest utbredte teknologien blant barna, og de bruker digitale teknologier mest til spilling og å se på programmer. Gjennom funnene i studien kan vi se at barna uttrykker at de har et ønske om økt bruk av skjerm, og at de har veldig varierte regler som begrenser bruken i større eller mindre grad. De oppfatter det som positivt med spilling, men noen vil helst leke med andre ting enn skjerm sammen med venner. Noen av barna oppfatter spilling og bruk av digitale teknologier som avslappende alenetid, mens andre ser det som sosialt. Videre viser studien at foreldrene har en sterk forhandlingsposisjon og er en sterk påvirker rundt barns bruk av digitale teknologier og skjerm. Resultatene peker også på at skjermen i seg selv er en sterk forhandlingskraft som påvirker barna. Reglene er også med på å påvirke barnas syn på egen bruk av digitale teknologier og skjermtid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleBarn 5-6 års oppfatning av skjermtid og bruk av digitale teknologieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel