Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorch, Anita
dc.contributor.authorSteinnes, Kamilla Knutsen
dc.date.accessioned2023-09-01T09:08:19Z
dc.date.available2023-09-01T09:08:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-7063-555-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086961
dc.description.abstract«Lootboxes», dvs. overraskelsespakker i dataspill, vekker bekymring verden over, blant annet fordi de etterligner gambling-mekanismer og tilbys i spill som spilles av barn og unge. En gjennomgang av tidligere forskning knytter kjøp av lootboxes til spilleproblemer, og viser at barn og unges kunnskap, opplevelser og holdninger knyttet til lootboxes, samt deres meninger om hvordan lootboxes bør lovreguleres, i liten grad er studert. For å adressere disse kunnskapshullene har vi i denne studien gjennomført fokusgrupper med 25 ungdom mellom 16 og 18 år bosatt i Oslo og omegn. Målet er å gi unge en stemme i politikkutformingen som nå pågår på dette feltet. De fleste unge som har deltatt i denne studien forteller at de begynte å spille spill og kjøpe lootboxes i 12-årsalderen. Deres holdninger til spill og kjøp av lootboxes var i utgangspunktet positiv, men har blitt mer kritisk etter hvert som de har fått mer kunnskap og erfaring. I dag fremstår deres kunnskap og erfaring som gode. Det fleste mener også at aspekter ved kjøp og salg av lootboxes bør lovreguleres. Blant annet bør en velfungerende aldersgrense innføres og muligheten for å bruke foreldres kredittkort uten deres samtykke forhindres. Flere oppfølgende studier er foreslått. I hvilken grad og på hvilken måte unges kunnskap og erfaring påvirker deres spill og kjøp av lootboxes fremgår ikke av denne studien og bør utforskes nærmere. Det er også behov for mer kunnskap om voksnes rolle i de unges kunnskapsutvikling ettersom et fravær av rettledning fra voksne kan påvirke deres spille- og kjøpsadferd negativt. Da spilleres forhold til spill og kjøp av lootboxes synes å endres med økende alder, bør deler av studien også gjennomføres blant yngre og eldre spillere.en_US
dc.description.abstract“Lootboxes”, i.e., mystery boxes in online games, cause concerns all over the world, amongst other things because they simulate gambling mechanisms and because they are targeting children and youth. A review of previous research confirms that lootboxes are associated with gambling problems and that there is a lack of knowledge regarding children and youths’ knowledge, experiences, and attitudes associated with lootboxes. Nor are young people’s opinions about law regulation of lootboxes studied. These knowledge gaps are addressed in this report based on focus groups with 25 Norwegian 16-18-year-old gamers. The objective is to give youth a voice in ongoing policy development. Most youths participating in this research tell that they started to game and buy lootboxes in the age of 12. In the beginning, their attitudes towards games and lootboxes were positive, but it became more critical as their knowledge and experiences increased. Today, their knowledge and experience appear good. Moreover, the study shows that most youths participating in this research are of the opinion that parts of the marketing and sale of lootboxes should be regulated by law. For example, a well-functioning age limit should be inserted and the possibility to use parents’ credit cards without their consent should be restricted. Several knowledge gaps are in this study identified. To what extent, and in what ways, the youths’ knowledge and experience influence their gaming and buying behavior has not been examined in this research and should be focused in further studies. Also, the roles of parents, teachers, and other adults in the youths’ development of knowledge and experience should be addressed as knowledge development without guidance from adults may impact youth’s gaming and buying behavior negatively. Since gamers relationship to gaming and buying of lootboxes changes over time, parts of this study should be undertaken among younger and older gamers.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMeten_US
dc.relation.ispartofseriesSIFO-rapport;4-2023
dc.subjectlootboxesen_US
dc.subjectungdomen_US
dc.subjectdataspillen_US
dc.subjectforbruken_US
dc.subjectkunnskapen_US
dc.subjectopplevelseren_US
dc.subjectholdningeren_US
dc.subjectmeningeren_US
dc.subjectreguleringen_US
dc.subjectfokusgrupperen_US
dc.subjectNorgeen_US
dc.titleUnges forhold til kjøp av overraskelsespakker (lootboxes) i dataspillen_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber37en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel