Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Else Marie
dc.date.accessioned2023-07-10T13:30:42Z
dc.date.available2023-07-10T13:30:42Z
dc.date.created2023-03-14T14:42:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-8364-448-7
dc.identifier.isbn978-8364-498-2
dc.identifier.issn2535-471X
dc.identifier.issn2535-5414
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077493
dc.description.abstractI mitt doktorgradsarbeid undersøker jeg hvordan yrkesfaglæreren kan forberede elevene for arbeidslivet ved hjelp av verktøy utarbeidet i og for arbeidslivet, samt lærerens betydning for at elevene velger å fullføre utdanningen til helsefagarbeider. I avhandlingen anvender jeg teoretiske perspektiver på læring, motivasjon og mestring for å belyse den betydningen yrkesfaglæreren kan ha i utdanningen av elever i helsearbeiderfaget. Teorier som tas i bruk beskriver mestring på det individuelle planet, samt teori som vektlegger samspill og det sosiale fellesskapet. Det presenteres også teori som vektlegger deltakelse i arbeidslivet og yrkesidentitet. Som en felles, overordnet inngang til å belyse avhandlingens hovedproblemstilling, presenteres et rammeverk som beskriver læring slik det forstås i denne avhandlingen. Det er i doktorgradsprosjektet anvendt kvalitativ forskningsdesign som kombinerer flere kvalitative metoder. Avhandlingen er artikkelbasert og består av til sammen tre artikler. Hovedproblemstillingen er: Hvordan kan yrkesfaglærerne forberede elevene på Vg2 helsearbeiderfag for fremtidig arbeidsliv, og hva betyr yrkesfaglæreren for at elevene velger å fullføre utdanningen til helsefagarbeider fremfor å velge påbygging til generell studiekompetanse? Artikkel 1 undersøker hvordan kunnskap om yrket, møtet med praksis og erfaringer fra utdanningen er med på å prege de unges yrkesvalg. I tillegg undersøkes hva elevene og de nyutdannede helsefagarbeiderne ser kan gjøres i utdanningen og hva de tenker yrkesfaglærere kan bidra med. Resultatene viser at yrkets omdømme er av stor betydning for elevenes valg av yrke. Det trer også frem som betydningsfullt for valg av yrke å kunne opparbeide yrkesstolthet gjennom utdanningen til helsefagarbeider. I tillegg er det også tydelige resultater knyttet til lærerens betydning for faglig trygghet og mestring, spesielt i praksis i faget yrkesfaglig fordypning. Disse resultatene gir til sammen kunnskapsbidrag som kan gi anvisninger for hvordan og hva yrkesfaglæreren kan vektlegge i utdanningen av helsefagarbeidere. Artikkel 2 undersøker hvordan verktøy, utviklet og prøvd ut i arbeidslivet i NRF-prosjektet #Læringslivet,1 kan bidra til å fremme yrkesfagelevers fornyings- og innovasjonskompetanse. Resultatene viser at verktøyene, leseverksted og Håndbok for medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) i omsorgsarbeid, understøtter uformell læring (Eraut, 2011) og kan være metoder for å øke fagligheten i det daglige arbeidet for fremtidige helsefagarbeidere. Ved at yrkesfaglærere introduserer og anvender metodene i skolen, kan de dermed bidra til at de konkret forbereder elevene for fremtidig arbeidsliv. Artikkel 3 undersøker yrkesfaglærernes erfaringer med utdanning av elever til helsearbeiderfaget. Det er konkret fokusert på yrkesfaglærernes refleksjoner knyttet til at de utdanner mange elever som har et annet formål og grunnlag for sin utdanning enn å bli helsefagarbeidere. Resultatene tydeliggjør at en vesentlig del av lærernes arbeid med elever, både i klasserommet og ute i praksis, dreier seg om å motivere elevene til generell deltakelse i læringsaktiviteter samt å forberede elevene på å ta det endelige yrkesvalget. Et tydelig resultat er også at lærerne opplever at praksis er viktig for elevenes yrkesvalg samt at de mener å ha en viktig rolle som mestringsstøtte for elevene i praksis. Resultatene tydeliggjør at dette blant annet handler om å sette tydelige faglige krav til elevene og samtidig sørge for oppgaver som den enkelte elev kan mestre med støtte, og at det igjen vil kunne være med på å bidra til å bygge yrkesstolthet. Avhandlingen bidrar med kunnskap om lærerens betydning for elevenes opplevelse av mestring i praksis. Resultatene tydeliggjør at det å bygge yrkesstolthet synes å være et element i å heve statusen på helsearbeiderfagutdanningen slik at flere unge velger å fullføre utdanningen. Det kan ifølge resultatene gjøres på flere måter. Det handler blant annet om yrkesfaglærernes egen oppdatering og kjennskap til arbeidet slik det er i dag. Videre synes yrkesfaglæreren å være nøkkelen til å trygge den gruppen med elever som er utrygge i praksis. Den elevgruppen trenger læreren for å oppleve mestring som gjør at de utdanner seg til helsefagarbeidere. Resultatene indikerer også at yrkesfaglærerne kan være med på å forberede elevene for arbeidslivet gjennom å anvende verktøyene leseverksted og håndbok for medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) i omsorgsarbeid. Verktøyene bidrar med strukturerte fremgangsmåter for å lære og for å øve elevene på å kunne utvikle kompetanse sammen med kolleger på arbeidsplassen. Slik kan mitt doktorgradsarbeid bidra med kunnskap slik at flere velger helsearbeiderfaget, fullfører utdanningen og er bedre forberedt til en levevei som helsefagarbeider. In this dissertation, I investigate how vocational teachers can prepare students for working life using tools developed in and for working life, as well as the teacher's importance for the students choosing to complete the education as healthcare worker. I apply theoretical perspectives on learning, motivation, and mastery to shed light on the importance vocational teachers can have in the education of healthcare students. Theories that are used describe both mastery at an individual level, as well as those that emphasize interaction and social community building. Theory that emphasizes participation in working life and professional identity is also presented. As a common, overarching approach to illuminating the dissertation's main problem, a framework is presented that describes learning as it is understood in this dissertation. Qualitative research methods have been used in this doctoral project. The dissertation is article-based and consists of a total of three articles. The primary research questions are: How can vocational teachers prepare students within the Vg 2 healthcare worker subject area for future working life, and what role do vocational teachers play for the students when choosing whether to complete their education as health professionals rather than choose a supplement to general study competence? Article 1 examines how knowledge about the profession, encountering the field of practice and experiences from education all contribute to influence young peoples’ career choices. In addition, it is examined what the students and the newly qualified healthcare worker see can be done in the education. The findings showed that the general reputation of the profession is of great importance for students' choice of career. It also appears important that the possibility to build professional pride through the education of health professionals exists. In addition, there are also clear findings related to the central role that teachers play for professional security and mastery, especially during periods of field practice in the subject Vocational Specialization. These findings together provide knowledge on what vocational teachers can emphasize in the education of health professionals, and how this might be undertaken. Article 2 examines how tools that were developed and tested in real workplace environments (in the previous NRF project #Learninglife), can contribute to promoting vocational students' competencies within revitalization and innovation. Findings show that the two tools, reading workshop and Handbook for employee-driven innovation (EDI) in care work, support informal learning and can be methods for increasing professionalism in the daily work of future health professionals. By introducing vocational teachers to these methods and applying them in the school environment, they can thus contribute to preparing the students for future working life. Article 3 examines vocational teachers' experiences with the education of students in the healthcare worker profession. The article focuses on the vocational teachers' reflections related to the fact that they educate many students who have an alternative purpose and basis for their education than becoming healthcare workers. The findings make it clear that a significant part of teachers' work with students, both in the classroom and in practice, is about motivating them to generally participate in learning activities, as well as preparing them to make the final career choice. A clear finding is also that the teachers experience that fieldbased practice is important for the students' career choice, and that they believe they have an important role as mastery support for the students in this practice. The findings make it clear that this is about setting clear academic requirements for the students, and at the same time ensuring that these are tasks that the individual can master (with support), and that this also helps contribute to building professional pride. The dissertation contributes knowledge about the significance of teachers for how students experience mastery in practice. The findings make it clear that building professional pride is an element to be considered seriously. Raising the status of healthcare work as vocational education may result in more young people choosing to complete their education. According to findings, this can be achieved in several ways. Vocational teachers need updated knowledge of the work of the workplace as it is today. Furthermore, vocational teachers also appear to be the key to securing the group of students who are insecure in practice. These students need the support of their teacher to experience mastery, inspiring them to further train as health professionals. Findings also indicate that vocational teachers can help prepare students for working life by using the tools reading workshop and handbook for employee-driven innovation (EDI) in care work. The tools contribute with structured procedures for learning and for training students to be able to develop competence together with colleagues in the workplace. In this way, my doctoral thesis contributes knowledge to help more people choose the healthcare worker subject, complete their education, and results in students who are better prepared for a professional life as a healthcare worker in the 21st century.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesOsloMet Avhandling;2022 nr 45
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.titleYrkesfaglæreren som nøkkelperson i utdanning av helsefagarbeidereen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin2133872
dc.source.pagenumber183en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal