Show simple item record

dc.contributor.authorBjerkvik, Liv Karin
dc.contributor.authorValeberg, Berit Taraldsen
dc.date.accessioned2023-07-04T08:35:40Z
dc.date.available2023-07-04T08:35:40Z
dc.date.created2021-10-12T15:53:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNordisk sygeplejeforskning. 2021, 11 (3), 221-234.en_US
dc.identifier.issn1892-2678
dc.identifier.issn1892-2686
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075480
dc.description.abstractBakgrunn: Norsk bachelorgrad i sykepleie skal kvalifisere for ansvar til å ivareta menneskets grunnleggende behov og pasienter med komplekse og sammensatte sykdomsbilder. Det er begrenset kunnskap om kompetanse ved endt utdanning, men forskning viser at nyutdannede er lite forberedt for ansvaret som sykepleier. Kunnskap om hvordan nyutdannede vurderer sin kompetanse er derfor nyttig. Hensikt: å kartlegge hvordan nyutdannede sykepleiere vurderer sin kompetanse. Metode: Studien har et deskriptivt design og data er innsamlet som en anonym elektronisk spørreundersøkelse. Et bekvemmelighets utvalg av 360 sykepleiere utdannet fra samme universitet ett år tidligere ble inviterte til å delta, og 129 av disse (36%) svarte. Funn: Kompetanseområdet «kommunikasjon og samhandling» fikk høyeste gjennomsnittsverdi, 3,7 (SD:0.7) på en skala fra 1-5. Kompetanse rettet mot grunnleggende behov ble vurdert som god/meget god. Medisinskfaglig, veiledende, kunnskapsbasert, lovgivning/kvalitetsutvikling og administrativ kompetanse ble vurdert som under middels/middels. Selvstendig beslutningsevne og mot til å gi uttrykk for egne meninger ble også vurdert som middels, og den første tiden som nyutdannet var preget av faglig usikkerhet og stor arbeidsbelastning. Informanter i sykehus vurderte lavere nytte av utdanningen sammenlignet med de som arbeidet i andre helseinstitusjoner. Konklusjon: Bachelorutdanningen bør legge mer vekt på behandlingsrettet sykepleiefaglig kompetanse og læringsformer som styrker selvstendig vurderingsevne. Studiens funn understreker et behov for mer kunnskap om nyutdannede sykepleieres kompetanse for å sikre relevante utdanningsformål. Background: The Norwegian bachelor’s degree in nursing aims at qualifying for care of basic human needs and patients with complex health-care needs and comorbidity. Research on competence at the final stage of education is limited, but studies show that newly qualified nurses are poorly prepared for the responsibility as a nurse. Knowledge on how newly qualified nurse’s assess their competence is therefore useful. Aims: to explore how newly educated nurses assess their competence. Method: The study has a descriptive design and data is collected as an anonymous electronic survey. A convenient sample of 360 nurses educated from the same university one year ahead were invited to participate, and 129 of these (36%) responded. Results: Communication and collaborative skills received the highest average scores 3.7 (SD 0.7) on a scale of 1-5. Competences aimed for support of basic human needs were rated as good/very good. Medical- technical, teaching-support, evidence-based, legislative and leadership/development competencies were rated as intermediate. Independent decision-making skills and courage to express one’s own opinions were rated as mediocre, and the introductive period as a newly qualified nurse was dominated by professional insecurity and heavy workload. Respondents employed in hospitals assessed lower benefits of the education compared with those working in other health-care institutions. Conclusion: The bachelor’s program in nursing should put more emphasis on treatment-oriented nursing care and strategies to promote independent decision-making. The study findings underline a need for more knowledge regarding newly qualified nurse’s competences which, in turn, may secure relevant aims of the education.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesNordisk sygeplejeforskning;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleForberedt for yrkesrollen? – En spørreundersøkelse om egenvurdert kompetanse blant nyutdannede sykepleiereen_US
dc.title.alternativePrepared for the responsibility as a nurse? – A survey on self-reported competence among newly qualified nursesen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2021-03-05
dc.identifier.cristin1945418
dc.source.journalNordisk sygeplejeforskningen_US
dc.source.volume11en_US
dc.source.issue3en_US
dc.source.pagenumber221-234en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal