Gode relasjoner og godt miljø i skolen?
Abstract
Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved OsloMet har siden 2021 bistått Lørenskog kommune med dokumentasjon, evaluering og utvikling av GROM-prosjektet. I denne rapporten oppsummerer vi erfaringer og gir anbefalinger til videre utvikling av dette prosjektet.
Rapportens hovedkonklusjon er at GROM-prosjektet har bidratt til å utvikle ansattes relasjonskompetanse og evne til å håndtere krevende elevatferd i skolen. Lærerne uttrykker blant annet at de har blitt flinkere til å forstå hva som ligger bak elevenes atferd og bedre til å møte deres følelser og behov på en hensiktsmessig måte. Skolene har også utviklet et felles språk og en mer inkluderende kultur for deling og håndtering av utfordrende saker i kollegiet.
Rapporten beskriver flere utfordringer som bør adresseres i en videreutvikling av GROM-prosjektet. Dette gjelder særlig behov for kontinuitet og tilpasning til den pedagogiske konteksten i skolen og utvidelse av prosjektets faglige grunnlag. Rapporten anbefaler at prosjektets faglige grunnlag utvides med fokus på gruppedynamikk og fellesskapende undervisning. Det anbefales også at prosjektet får en tydeligere organisering og ledelse, samt at prosjektets mål og indikatorer justeres.