dc.contributor.advisor | Dongmo-Engeland, Berthe | |
dc.contributor.author | Skjevdal, Sindre | |
dc.contributor.author | Solberg, Jan Venner | |
dc.date.accessioned | 2023-06-01T07:28:36Z | |
dc.date.available | 2023-06-01T07:28:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3069575 | |
dc.description.abstract | Det antas at Norges nye signalsystem ERTMS nivå 2 vil påvirke hastighet og kapasitet i jernbanen. Det ønskes i denne oppgaven å se på i hvilken grad dette skjer, samt hvordan kapasiteten kan forbedres. I denne eksempelstudien er det utarbeidet et hastighetsprofil for strekningen Hønefoss-Ål. I hastighetsprofilet sammenlignes bremsekurvene til ERTMS med dagens, og analyser er gjort av hvordan skiltet plusshastighet harmonerer med sporgeometri og andre hastighetsbegrensende faktorer.
Fordelene med ERTMS nivå 2 oppveier ikke ulempene, og uten andre tiltak vil reisetiden øke ettersom målhastighet nås tidligere enn i dag ved hastighetsreduksjoner. Beregninger viser at flytting av nødbremsekurvens målpunkt inn i horisontalkurver samtidig som driftsbrems utelates i hastighetsovervåkningen ikke vil gi bremsekurver som er mer restriktive enn dagens. En slik flytting kan imidlertid være problematisk. Hastighetsøkende tiltak innebærer regelendringer, sporoptimaliseringer og å se på hvor og hvordan hastighet skiltes. Begrensningene og restriksjonene i ERTMS nivå 2 gjør det til et system som ikke er veldig godt egnet for Norge. | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Konsekvenser for reisetid ved innføring av ERTMS nivå 2 i Norge | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |