Show simple item record

dc.contributor.advisorDongmo-Engeland, Berthe
dc.contributor.authorSkjevdal, Sindre
dc.contributor.authorSolberg, Jan Venner
dc.date.accessioned2023-06-01T07:28:36Z
dc.date.available2023-06-01T07:28:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069575
dc.description.abstractDet antas at Norges nye signalsystem ERTMS nivå 2 vil påvirke hastighet og kapasitet i jernbanen. Det ønskes i denne oppgaven å se på i hvilken grad dette skjer, samt hvordan kapasiteten kan forbedres. I denne eksempelstudien er det utarbeidet et hastighetsprofil for strekningen Hønefoss-Ål. I hastighetsprofilet sammenlignes bremsekurvene til ERTMS med dagens, og analyser er gjort av hvordan skiltet plusshastighet harmonerer med sporgeometri og andre hastighetsbegrensende faktorer. Fordelene med ERTMS nivå 2 oppveier ikke ulempene, og uten andre tiltak vil reisetiden øke ettersom målhastighet nås tidligere enn i dag ved hastighetsreduksjoner. Beregninger viser at flytting av nødbremsekurvens målpunkt inn i horisontalkurver samtidig som driftsbrems utelates i hastighetsovervåkningen ikke vil gi bremsekurver som er mer restriktive enn dagens. En slik flytting kan imidlertid være problematisk. Hastighetsøkende tiltak innebærer regelendringer, sporoptimaliseringer og å se på hvor og hvordan hastighet skiltes. Begrensningene og restriksjonene i ERTMS nivå 2 gjør det til et system som ikke er veldig godt egnet for Norge.en_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleKonsekvenser for reisetid ved innføring av ERTMS nivå 2 i Norgeen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal