Konsekvenser for reisetid ved innføring av ERTMS nivå 2 i Norge
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3069575Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det antas at Norges nye signalsystem ERTMS nivå 2 vil påvirke hastighet og kapasitet i jernbanen. Det ønskes i denne oppgaven å se på i hvilken grad dette skjer, samt hvordan kapasiteten kan forbedres. I denne eksempelstudien er det utarbeidet et hastighetsprofil for strekningen Hønefoss-Ål. I hastighetsprofilet sammenlignes bremsekurvene til ERTMS med dagens, og analyser er gjort av hvordan skiltet plusshastighet harmonerer med sporgeometri og andre hastighetsbegrensende faktorer.
Fordelene med ERTMS nivå 2 oppveier ikke ulempene, og uten andre tiltak vil reisetiden øke ettersom målhastighet nås tidligere enn i dag ved hastighetsreduksjoner. Beregninger viser at flytting av nødbremsekurvens målpunkt inn i horisontalkurver samtidig som driftsbrems utelates i hastighetsovervåkningen ikke vil gi bremsekurver som er mer restriktive enn dagens. En slik flytting kan imidlertid være problematisk. Hastighetsøkende tiltak innebærer regelendringer, sporoptimaliseringer og å se på hvor og hvordan hastighet skiltes. Begrensningene og restriksjonene i ERTMS nivå 2 gjør det til et system som ikke er veldig godt egnet for Norge.