Show simple item record

dc.contributor.advisorChristensen, Ingrid
dc.contributor.authorLauvstad, Malin Midtstigen
dc.date.accessioned2023-04-12T12:34:42Z
dc.date.available2023-04-12T12:34:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3062688
dc.description.abstractUfrivillig skolefravær er noe som ser ut til å ramme barn og unge i større grad enn tidligere, og har blitt aktualisert etter hjemmeskole relatert til pandemien. For den som rammes kan konsekvensene bli store for både de unge selv, men også for deres familier. Årsaksforholdene bak fenomenet ser ut til å være sammensatte, og skole og hjem har ofte ulik oppfatning av hva fraværet er et resultat av. Senere forskning trekker frem viktigheten av å lytte til de foresattes perspektiver slik at skolen kan iverksette tiltak som får barnet tilbake på skolen. Formålet med denne studien er å få innsikt i foresattes oppfatning av fenomenet ufrivillig skolefravær, og hvordan de opplever at skolen møter problematikken. Oppgaven søker derfor svar på følgende problemstilling: Hva kjennetegner foresattes forståelse av sine barns fraværsutfordringer og hvordan opplever de skolens håndtering? Metode: Ved å studere kommentarer i en Facebook-gruppe for foresatte med barn med ufrivillig skolefravær, foretas det en tematisk analyse for å få innsikt i felles mønstre i de foresattes oppfatninger. Temaene ses opp mot systemteoretiske modeller som Bronfenbrenners bioøkologiske modell, og Batesons kommunikasjonsteori. Funn: Foreldrene mener at skolen slik den er i dag skaper ufrivillig skolefravær på grunn av prestasjonspress og ressursmangel. Foreldrene ser ut til å mene at skolen har et ansvar for å hjelpe barnet tilbake på skolen, men oppfatter ikke at tiltakene som iverksettes har god effekt. De ser på skolens håndtering som for behandlingsorientert, og etterlyser en mer helhetlig tilnærming på skolenivå. School refusal as a phenomenon is on the rise and is actualized as home schooling during the COVID-pandemic became normalized. The consequences may be major both for the child and their families. The causes are unclear and compounded, and it seems that the school and home may have differing opinions on why the child refuse school. Later research emphasizes the importance of the parents opinions and perspectives so that the school may implement successful initiatives to retrieve the child. This paper seeks to gather insights into the parental perspectives and their opinions on school response to the phenomenon. The research question for this paper is: What are the parental perspectives on school refusal, and how does the parents experience the schools response? Method: By studying comments in a Facebook group intended for parents of school refusing children, a thematic analysis is conducted in order to gather insights into common opinions relating to the research question. The themes are compared to system theory such as Bronfenbrenner´s bio-ecological model, and Bateson´s communication theory. Results: The parents opinions suggest that the school itself is the cause of school refusal, due to achievement pressure and lack of resources. They think that the school is responsible for getting the children back to school, but lack confidence in the schools measures. Their view is that the school handles the problem in a treatment-oriented way, and calls for a systemic approach on school level.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.title"Men det handler jo først og fremst om hvordan dette møtes i skolen?": En internettstudie av foresattes syn på skolens håndtering av ufrivillig skolefraværen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record