Show simple item record

dc.contributor.advisorFigenschou, Tine Ustad
dc.contributor.authorOlsen, Kristine Fidje
dc.date.accessioned2023-04-03T07:42:17Z
dc.date.available2023-04-03T07:42:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3061647
dc.description.abstractI denne studien undersøkes deltakelse, representasjon og engasjement i medienes debattstoff. Den tar for deg hvem som skriver, hva det skrives om og hva som skjer når debatten flyttes til Facebook. Gjennom kvantitativ innholdsanalyse av debattstoff i redaksjonelle medier og på Facebook i perioden oktober-desember 2021, avdekker studien tendenser knyttet til mangfold og intimisering på debattplass. Tidligere studier har funnet at den typiske debattdeltakeren er en voksen mann i eliteposisjon og med majoritetsbakgrunn. Studien finner en liten, men likevel viktig fremgang når det kommer til representasjon av kvinner og minoriteter. I tillegg finner den at kvinner skriver om andre tema enn menn, preget av tema knyttet til privatsfæren. Resultatene viser også at debattstoff i redaksjonelle medier og på Facebook speiler hverandre. Dette tyder på at den offentlige samtalen har blitt mer inkluderende og tar opp erfaringer som tidligere ikke har vært en del av den offentlige sfæren. I tillegg ser man at redaksjonene kanskje ikke tilpasser seg til nye plattformer for offentlig debatt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectJournalistikken_US
dc.subjectMediemangfolden_US
dc.subjectDebatten_US
dc.subjectOffentligheten_US
dc.subjectFacebooken_US
dc.subjectSosiale medieren_US
dc.titleDen medierte offentligheten - Representasjon og interesser på debattplass i norske riksaviser og på Facebooken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record