Den medierte offentligheten - Representasjon og interesser på debattplass i norske riksaviser og på Facebook
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3061647Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien undersøkes deltakelse, representasjon og engasjement i medienes debattstoff. Den tar for deg hvem som skriver, hva det skrives om og hva som skjer når debatten flyttes til Facebook. Gjennom kvantitativ innholdsanalyse av debattstoff i redaksjonelle medier og på Facebook i perioden oktober-desember 2021, avdekker studien tendenser knyttet til mangfold og intimisering på debattplass. Tidligere studier har funnet at den typiske debattdeltakeren er en voksen mann i eliteposisjon og med majoritetsbakgrunn. Studien finner en liten, men likevel viktig fremgang når det kommer til representasjon av kvinner og minoriteter. I tillegg finner den at kvinner skriver om andre tema enn menn, preget av tema knyttet til privatsfæren. Resultatene viser også at debattstoff i redaksjonelle medier og på Facebook speiler hverandre. Dette tyder på at den offentlige samtalen har blitt mer inkluderende og tar opp erfaringer som tidligere ikke har vært en del av den offentlige sfæren. I tillegg ser man at redaksjonene kanskje ikke tilpasser seg til nye plattformer for offentlig debatt.