dc.contributor.author | Alecu, Andreea Ioana | |
dc.contributor.author | Drange, Ida | |
dc.contributor.author | Underthun, Anders | |
dc.date.accessioned | 2022-12-12T08:41:48Z | |
dc.date.available | 2022-12-12T08:41:48Z | |
dc.date.issued | 2022-12-12 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7609-447-3 | |
dc.identifier.issn | 2703-836X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3037127 | |
dc.description.abstract | Kompletterende utdanning for flyktninger ble etablert ved OsloMet i 2017. Utdanningene ble tilbudt til ingeniører, sykepleiere og lærere med utdanning fra et land utenfor EU/EØS-området. Utdanningene skal lede fram til autorisasjon som sykepleier, yrkesgodkjenning som lærer og forenkle overgangen til arbeid i yrket for ingeniørene. Rapporten bygger på intervjuer med uteksaminerte kandidater, intervjuer med praksisveiledere og arbeidsgivere og spørreundersøkelser til tidligere og nåværende studenter i utdanningene. Resultatene viser at kandidatene er godt fornøyde med utdanningstilbudet, og at flertallet av kandidatene er i jobb eller i etter- og videreutdanning. Det er forskjeller mellom utdanningene med tanke på arbeidsmarkedsutfall. Sykepleierstudentene rapporterer at det har vært lett å finne seg en relevant jobb etter studiet, mens lærere og ingeniører rapporterer at det har vært mer utfordrende. Det kan forstås i lys av etterspørsel, formelle og uformelle kvalifikasjonskrav i arbeidsmarkedene som utdanningene kvalifiserer til. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Arbeidsforskningsinstitutttet, OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | AFI-rapport;2022:12 | |
dc.subject | Kompletterende utdanning | en_US |
dc.subject | Flyktning | en_US |
dc.subject | Sykepleier | en_US |
dc.subject | Ingeniør | en_US |
dc.subject | Lærer | en_US |
dc.subject | Praksis | en_US |
dc.subject | Yrkesregulering | en_US |
dc.title | Evaluering av kompletterende utdanning for ingeniører, lærere og sykepleiere ved OsloMet | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 124 | en_US |
dc.relation.project | OsloMet/Kunnskapsdepartementet | en_US |