Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlecu, Andreea Ioana
dc.contributor.authorDrange, Ida
dc.contributor.authorUnderthun, Anders
dc.date.accessioned2022-12-12T08:41:48Z
dc.date.available2022-12-12T08:41:48Z
dc.date.issued2022-12-12
dc.identifier.isbn978-82-7609-447-3
dc.identifier.issn2703-836X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3037127
dc.description.abstractKompletterende utdanning for flyktninger ble etablert ved OsloMet i 2017. Utdanningene ble tilbudt til ingeniører, sykepleiere og lærere med utdanning fra et land utenfor EU/EØS-området. Utdanningene skal lede fram til autorisasjon som sykepleier, yrkesgodkjenning som lærer og forenkle overgangen til arbeid i yrket for ingeniørene. Rapporten bygger på intervjuer med uteksaminerte kandidater, intervjuer med praksisveiledere og arbeidsgivere og spørreundersøkelser til tidligere og nåværende studenter i utdanningene. Resultatene viser at kandidatene er godt fornøyde med utdanningstilbudet, og at flertallet av kandidatene er i jobb eller i etter- og videreutdanning. Det er forskjeller mellom utdanningene med tanke på arbeidsmarkedsutfall. Sykepleierstudentene rapporterer at det har vært lett å finne seg en relevant jobb etter studiet, mens lærere og ingeniører rapporterer at det har vært mer utfordrende. Det kan forstås i lys av etterspørsel, formelle og uformelle kvalifikasjonskrav i arbeidsmarkedene som utdanningene kvalifiserer til.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherArbeidsforskningsinstitutttet, OsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesAFI-rapport;2022:12
dc.subjectKompletterende utdanningen_US
dc.subjectFlyktningen_US
dc.subjectSykepleieren_US
dc.subjectIngeniøren_US
dc.subjectLæreren_US
dc.subjectPraksisen_US
dc.subjectYrkesreguleringen_US
dc.titleEvaluering av kompletterende utdanning for ingeniører, lærere og sykepleiere ved OsloMeten_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber124en_US
dc.relation.projectOsloMet/Kunnskapsdepartementeten_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel