Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøken, Ingrid
dc.contributor.authorØstensen, Christine
dc.date.accessioned2022-11-17T14:10:29Z
dc.date.available2022-11-17T14:10:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3032499
dc.description.abstractDenne studien søker å undersøke på hvilke måter lærebøker i samfunnsfag kan tilrettelegge for kritisk tenkning innenfor temaet bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet. Oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av tre ulike læreverk i samfunnsfag for 8. trinn, alle utgitt etter LK20. Det metodologiske utgangspunktet er Facione (1990) sin teori der seks kognitive ferdigheter utgjør kjernen i kritisk tenkning – fortolkning, analyse, evaluering, trekke slutninger, forklaring og selv-monitorering. Oppgaven tar sikte i å svare på hvordan lærebøkene prioriterer disse ferdighetene, og hvordan denne prioriteringen kan føre til ulik grad av kritisk tenkning innenfor bærekraftig utvikling. Studien viser at lærebøkene sterkt prioriterer ferdighetene fortolkning og analyse, og forsømmer ferdigheten selv-monitorering. Det varierer mellom lærebøkene i hvor stor grad de utøver kontinuitet i arbeidet med kritisk tenkning i bærekraft gjennomgående i bøkene, eller sentrerer det i et kapittel. Måten bøkenes tilnærming til kritisk tenkning kommer til uttrykk på i bøkene og hva de har prioritert å vektlegge er også varierende. Felles for alle er at de har en overvekt av fokus på analyse av innhold (fortolkning og analyse), og i mindre grad fokuserer på at elevene skal reflektere og danne meninger selv (evaluering, trekke slutninger og forklaring). Selv-monitorering, en metakognitiv refleksjon rundt egen tankeprosess, er tilnærmet fraværende. The purpose of this research is to examine in what ways lower secondary school textbooks can facilitate critical thinking skills linked to sustainable development. This thesis uses a qualitative content analysis in its study of three different teaching materials aimed at 8th graders, all published after LK20. The methodological starting point is the theory of Facione (1990), where six cognitive skills constitute the core of critical thinking – interpretation, analysis, inference, evaluation, explanation, and self-regulation. The thesis explores in what ways the textbooks prioritise these skills and how their priorities could lead to different degrees of critical thinking related to sustainable development. The study reveals that the critical thinking skills interpretation and analysis are given a high priority in the textbooks, while the skill self-regulation is neglected. It varies among the textbooks to what degree they exercise continuity with their work regarding critical thinking in relation to sustainable development or whether they center it on one chapter of the book. The different approaches to critical thinking are being expressed through the books, with different priorities in what they emphasise. All the books have in common a considerable focus on the content analysis (interpretation and analysis) and, to a lesser extent, a focus on encouraging students to reflect and form their own opinions (inference, evaluation, and explanation). Self-regulation, metacognitive reflection on one’s own thinking process, is virtually absent.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectLærebokanalyseren_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectKritisk tenkningen_US
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectTextbook analysesen_US
dc.subjectSocial studiesen_US
dc.subjectCore curriculumen_US
dc.subjectCritical thinkingen_US
dc.subjectSustainable developmenten_US
dc.titleKritisk tenkning innenfor bærekraftig utvikling i samfunnsfag – En lærebokanalyseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber54en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel